Freja Kirk: Hjemmekoncert i Indre København

Freja Kirk, Hjemmekoncert i Indre København

Anmeldt af Charlotte Dons | GAFFA

GAFFA var med til én ud af i alt seks pop-up-koncerter med den lovende stjernespire Freja Kirk

Den 26-årige sangerinde, der tidligere har været deltager i TV2-programmet Voice, spillede onsdag aften en fremragende akustisk intimkoncert i København.

En smuk lejlighed med bjælker i loftet i Indre København var i dagens anledning lavet om til en lille scene med puder på gulvet og flere mennesker end til et almindeligt middagsselskab. Normalt en stue, men denne aften var der sat klaver, kontrabas, trommer, guitar og en mikrofon op imellem bøger og billeder. Publikum blev inviteret med indenfor, og man fik følelsen af at være en del af noget særligt. Bandet bestod af Lars Larry Danielsson, Marcus Liliequist, Torkild Vindelev og naturligvis Freja Kirk, og de leverede en hårrejsende og dyb akustisk pop-up koncert i 40 minutter.

Afleverede mobil ved indgangen
Freja Kirk er opvokset i en musikalsk familie og er hoppet med på bølgen af musikere, som skaber opmærksomhed omkring sig selv ved at lave pop-up koncerter. Ved at flytte scenen til en eksklusiv lejlighed med stearinlys i stedet for et almindeligt spillested med farvede lamper, var stemningen fra start anderledes. Publikum afleverede deres telefoner, da de ankom. Ifølge arrangørerne var det "med det formål at lade folk være helt til stede". Det er blevet en fast del af koncertkulturen, at mange i publikum bruger deres smartphones og uploader billeder, videoer, statusopdateringer og tweets undervejs. 2013-koncertgængeren er konstant online, og det var forfriskende og modigt at lade folk være "alene" uden deres followers. Når man beder publikum fokusere hundrede procent på musikken i stedet for antal likes og synes-godt-om-tilkendegivelser, kræver det i højere grad, at man kan sit kram. Især i en tid hvor mange musikere finder vej til radio-air-play gennem YouTube-visninger og hashtags. Men når man fratager publikum og sig selv den mulighed, kræver det, at man leverer varen. Og det gjorde Freja Kirk og hendes band onsdag aften.

De 30-40 gæster, der havde vundet adgang gennem Freja Kirks Facebook-side, placerede sig på gulvet rundt i lejligheden og blev budt på Guld Tuborg og sandwich. Drenge-pigen Freja Kirk, der skålede med sine gæster og stod afslappet i sneakers og kasket, blev en feminin kvinde, idet hun begyndte at synge. Hendes udtryk har kant og er på den ene side meget blidt og ømt, men samtidig er lyden rå og nærværende. De poppede, velskrevne tekster er fyldt med kærlighedens savn, længsel og inderlighed. Stemningen og musikken er melankolsk uden at være dyster. Den er sørgmodig og optimistisk på en og samme tid. Lyden er meget international og har personlighed. Freja Kirk er sin egen, men man kan samtidig trække referencer til Joss Stone, Lukas Graham og Jessie Ware. Freja Kirk har uden tvivl et stort potentiale og talent, og onsdag aftens koncert var en nøgen, intim og sårbar fornøjelse, hvor musikken gav anledning til eftertænksomhed.

Fra stue til spillested
Orkestret spillede i alt syv sange, der alle vil være at finde på sangerindens plade, som udkommer i efteråret. Allerede i foråret udkommer førstesinglen "Forever", og mon ikke vi kommer til at se og høre langt mere til Freja Kirk i den forbindelse. Aftnens koncert viste en inderlighed, og man kunne mærke musikken i hver en kropsdel. Halvvejs i koncerten bad den charmerende sangerinde publikum om at hente en øl og en sandwich, mens orkestret spillede jazzede melodier, og det var uformelt og hjemligt. Sjældent ser man en sangerinde, som er så dygtig teknisk og samtidig har en udstråling og dybde, der vækker nysgerrighed. Musikken er velskrevet, velproduceret og yderst velopført. Det bliver en fornøjelse at følge Freja Kirks vej fra stuen til de store spillesteder i løbet af 2013.

Resten af april kan fans gennem konkurrencer på Freja Kirks Facebook-side vinde billetter til de resterende arrangementer og allerede i maj kan sangerinden opleves til en af Tivolis Pop Up-koncerter.