Nik & Jay: Store Vega

Nik & Jay, Store Vega

Nik & Jay: Store Vega

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

I mere end ti år har de været på mangen en playliste i de danske hjem. De har vundet ærespriser, publikumspriser og været elsket og hadet for deres lettilgængelige musik, der ikke kun er let at huske, men også let at danse til. Denne aften på Vega blev der i dén grad danset og skrålet med – men det var mere musikkens end duoens skyld.

Hot or not?
Man kan sige meget om Nik & Jay, men attituden kan man ikke tage fra dem. Og den havde de med på scenen. De lagde hårdt ud med et nummer fra nyeste udgivelse (Copenhagen Pop Cartel), og selv om det tog et par minutter, før niveauerne var indstillet, så man rent faktisk kunne høre Niks vokal gennem bas og trommer, så tegnede det godt. Liveband, masser af bund, masser af udstråling – og en fyldt sal der bouncede, jublede og sang med.

Det skulle desværre bare vise sig at blive en rodet omgang, for med album på både engelsk og dansk, en blanding af pop, rock, dance og noget, der nærmest blev indie, gæstesangere i forskellige retninger og et par hovedpersoner, der til tider virkede lidt ude af trit med at holde styr på en koncert, blev det et usammenhængende projekt. Og første gang kæden hoppede af var, da der nærmest gik folkefest i den til Udødelige. Der er overhovedet ikke noget galt med, at folk synger med, eller at musikerne opfordrer til, at der bliver "vinket" i en stor fælles bølge, men det virkede alligevel bare helt malplaceret lige her.

En broget forsamling
Ikke desto mindre var der mellem de i alt 20 numre, Nik & Jay spillede, en hel del der sparkede r**. Især numrene, de har lavet med Morten Breum og sangene fra den nye ep virkede supergodt med bandet, for det der liveelement giver det noget mere spark og giver samtidig den helt rette natklub-stemning til en koncert som denne. Og det var helt klar der, de shinede mest – og på sin vis også der, de så mest ud til at nyde det. Live 4 Today og Domestic skilte sig ud som de bedste numre denne aften, men der var også nogle fine versioneringer af nogle af deres helt store hits, og især Hot! og En Dag Tilbage kunne noget.

Sidstnævnte blev spillet sammen med Kristian Leth, og han var ikke aftenens eneste gæst. Både Marie Key, Lisa Rowe og Søren Huss lagde også vejen forbi, og det var med lidt svingende held. Stilmæssigt passede Lisa Rowe helt sikkert bedst ind, men deres mashup af Et Sidste Kys og Rihannas Diamonds lød, som om det godt kunne have tålt en gennemspilning mere. Til gengæld var versionen af Marie Keys Ryg Mod Ryg ret fin, hvorimod det var lidt besynderligt at høre hende synge omkvædet i Elsker Hende Mere. Største bifald tilfaldt dog Søren Huss, da han kom ind og lukkede og slukkede sammen med drengene, og det gjorde de med stil.

Musikken hev festen i hus
Det var lidt frem og tilbage hele tiden, og det er måske i virkeligheden det generelle tema for hele aftenen. For der var ingen tvivl om, at der var fest i Vega denne torsdag aften. Der er heller ingen tvivl om, at både Nik & Jay og publikum var glade for gensynet, og de havde publikum i deres hule hånd. Hvis der blev sagt "hop", så blev der hoppet. Numrene – ja, de vækkede jubel og glæde, uanset om det var nyt eller gammelt, indie, pop, dance eller noget helt fjerde, og bandet var super tjekket. Det var bare, som om drengene ikke tog den nok. De var 100% på når de sang/rappede – men det var, som om det stoppede samtidig med musikken. Energien døde stort set mellem hvert nummer. De kunne sagtens have taget mere styring og fået det hele flettet lækkert sammen, for publikum var mere end klar til at gøre hvad som helst.

Om det var nerver, manglende overblik eller noget helt tredje, det er ikke til at vide, men der var en eller anden form for generalprøve over afviklingen. Gør det det til en dårlig koncert? Nej, ikke i dette tilfælde, for når musikken spillede (i bogstaveligste forstand), så var de sorte huller mellem numrene helt glemt – at dømme efter publikums reaktioner. Og i sidste ende er det dem, der gælder - den fest kunne ikke gå nogens næse forbi.