Imagine Dragons: Store Vega, København

Imagine Dragons, Store Vega, København

Imagine Dragons: Store Vega, København

Anmeldt af Gudrun Hagen | GAFFA

Man skal jo ikke pisse på andres parade, eller hvordan er det nu? Og nogle gange må man erkende, at man har fejlcastet sig selv som anmelder. Store Vega var fuldstændig udsolgt, og hele salen virkede ovenud tilfreds med den storladne stadion-pop/rock fra scenen. Stemningen var festivalramt med rigelig fadøl og masser af snak og latter, hvilket gik hånd i hånd med snart sagt samtlige omkvæd, der lagde kraftigt op til fællessang.

Mainstream stadionrock

Mobiltelefonerne lyste op overalt, og man kunne endda spotte et par neon-knæklys i mængden. Til lyden af cikader og torden, et imponerende lysshow og hvinen fra publikum gik Imagine Dragons på scenen som superstjerner efter fin "pop-okkultisk" opvarmning fra Mort Oliver. Publikum faldt med det samme ind i rytmen og klappede trofast i takt til den kæmpe taikotromme i front. Efter en kort intro væltede bandet ud over stepperne og fik alle til at feste, hoppe og glemme sig selv.

Imens kunne undertegnede så stå lidt som sure-Lis i hjørnet og træde sig selv over tæerne. Denne anmelder havde nemlig set frem til alsidig og intens indierock og fået det indtryk, at denne hypede Las Vegas-kvartet skulle være virkelig dygtige live. Et must-see faktisk.

Hittet "Radioactive" er et fantastisk melodiøst popnummer, som fungerer imponerende godt med meget enkle grandiøse dubstep-elementer, og man forstår så udmærket, hvorfor det har taget verden med storm på snart sagt alle radiokanaler. Der er en udtalt krigerisk stammesangsstemning over dette episke nummer, der live leveres med samtlige fire bandmedlemmer som trommeslagere. Forsanger Dan Reynolds smadrer løs på taikotrommen i front ind imellem sin vokal, mens tempo og intensitet stiger, indtil det hele eksploderer. Bortset fra den lidt mudrede lyd, som druknede enkeltelementerne, var alt som det skulle være. Forventeligt forførende og fejende stort.

Fest frem for musik

Numre som "Round and Round" og det Arcade Fire-inspirerede "Amsterdam" nuancerer dog udtrykket og giver løfte om mere... dybde, tror jeg er ordet. Det var derfor lidt et antiklimaks at høre denne polerede maskine af amerikansk mainstream-rock uden finesser blive ved og ved. Det var en produktion, hvor alt var skåret over samme læst i et endimensionelt lydbillede med dominerende trommer og vokal. Og det på trods af af yderst kompetente kræfter på både guitar og bas. Der var sige og skrive kun én skabelon: Næven i vejret og mikrofonen ud til publikum. I bedste "vi sejler op ad åen"-stil var der igen og igen fælles "Ååuuååuuååhhh".

Samme anke kunne man have med et band som The Hives, men i modsætning til Imagine Dragons har de et langt stærkere sceneudtryk, en tyk ironi og en yderst charmerende forsanger, der insisterende får en til at glemme alle forbehold. Fra Dan Reynolds hører vi kun klichéer som "Copenhagen, we've waited so long to be here".

Smukke momenter

Et højdepunkt var introen til "Bleeding Out". Med dramatisk spot på den dygtige bassist Ben McKee og alt andet henlagt i mørke fik han lov at shine med en tung bassolo, hvorefter spottet skiftede til guitarist Wayne Sermon, der ligeledes kastede krogede, melankolske riffs af sig. Undertegnede var også begejstret for den stille, akustiske "30 Lives", hvor Dan Reynolds stemningsfuldt lader sin lækkert hæse stemme frasere delikat over de enkle guitartoner. Her titter det fine indieband godgørende frem. Dog virkede det på salen som om, dette blot var et irriterende intermezzo, og størstedelen valgte at købe øl eller snakke sig igennem det fine nummer.

Imagine Dragons er for at sige det kort "gået stadion". Det handler mere om showmanship, rå live energi og stemning end om musik – og da slet ikke indierock. Det kan man så være til eller ej. Der er ingen tvivl, om at Imagine Dragons vil fungere godt et sted som NorthSide, og at langt de fleste denne aften også synes, at de fungerede bragende i Store Vega.