Agnetha Fältskog
A

Agnetha Fältskog: A

Album / Universal Music
Udgivelse D. 13.05.2013
Jan Opstrup Poulsen

Det er en stemme fra en anden tid. Og det er pop fra en anden tid. Men på A bliver Agnetha Fältskog den tidsløse popdiva, som vi alle helst ser hende. Sangerinden, der var den lyse stemme i verdens mest populære popband ABBA, har indspillet nye sange for første gang siden 1987. Det høres imidlertid ikke på albummet, der har skruet helt op for popvolumen i en både elegant og knivskarp produktion.

A består af svulmende ballader og effektive sange i uptempo. Det hele bygger på de klassiske byggesten fra popmusikkens vugge, og Agnetha Fältskog er ikke bange for at hengive sig til de højt strøgne strygere. Derfor kan det også blive lige lovligt meget Disney på A, og Agnetha Fältskog er bedst i de lidt hurtigere sange. Det er ganske enkelt forrygende i diskonummeret Dance Your Pain Away, hvor hendes lyse og kølige vokal minder om de glade ABBA-dage.

Agnetha Fältskogs har dog ikke den store vokal, men den presses ikke unødigt på albummets sange, der nænsomt produceret. Hun har allieret sig med et par svenske sangskrivere og producere, der har arbejdet med navne som Britney Spears, Kelly Clarkson og Celine Dion. Og A har den internationale poplyd hele vejen igennem, selv om det ikke er alle sange, der rammer topniveauet.

A er på alle måder et succesfuldt comeback fra en kær gammel stemme, der lidt uventet slår bro mellem fortid og nutid på popmusikkens mest befærdede stier. Og Agnetha Fältskog synger med en skrøbelighed og troværdighed, der får sangene til at funkle som – ja – stjerner.