The Floor Is Made Of Lava: VoxHall, Aarhus

The Floor Is Made Of Lava, VoxHall, Aarhus

Hvis man kigger ud over det danske musiklandskab og har fokus på de navne, der kan fylde spillesteder, bliver spillet i radioen og kan kile sig ind på top 40 på hitlisten, så er der ikke mange deciderede rockbands. Jo, der er Volbeat, der har enorm succes, men ellers er det pop, hiphop, soul, singer-songwritere og, når det går vildt til, elektrorock som Nephew, Spleen United, Turboweekend og Veto.

Der er dog et par undtagelser. Eksempelvis The Blue Van, The Raveonettes (hvis ikke de er mere post-punk?) og ikke mindst The Floor Is Made Of Lava, der denne uge afslutter deres Danmarksturné. Bandet har efter tre album og intens turnévirksomhed kæmpet sig op i dansk musiks kommercielle, om ikke Superliga, så i hvert fald første division, og fredag aften spillede bandet for et næsten fyldt VoxHall. Det var ikke til at se på publikum, at det var sidst på måneden, for der blev langet godt med øl over bardisken, og folk var i den grad klar til at feste. Og det var bandet tydeligvis også, viste de fra åbningsnummeret, "Traditional 84", der også indleder gruppens seneste album, "Kids & Drunks" fra sidste efterår. Sangen er ellers en af bandets mere afdæmpede, med forsanger Tobias Kippenberger på akustisk guitar, men der blev sunget og nynnet godt med, og stemningen steg yderligere, da bandet satte mere power på med den efterfølgende, shufflende "Harder Than You Think" fra forgængeren, "Howl at the Moon" fra 2010.

Her lagde Kippenberger guitaren, som han kun brugte i få numre, og det er interessant, at The Floor Is Made Of Lava kan få så massiv lyd ud af kun tre instrumenter – guitar, bas og trommer. Guitarist Lars Rock vekslede konstant og helt umærkeligt mellem rytme- og lead-spil, og også Simon Vistis pumpende bas fyldte godt i lydbilledet, mens Asbjørn "Ace" Nørgaard var bundsolid bag trommerne. Og så var der jo Tobias Kippenberger, der styrede festen med sin ekstremt udadvendte performance. Manden sang af sine lungers fulde kraft, mens han hamrende løs på sin tamburin, og hans vrængende og let hæse stemme passer perfekt til gruppens upolerede og dog særdeles melodiske rock. Man får dog indtrykket af, at hvis han fortsætter sådan i årevis, har han ikke meget stemme tilbage, når han når pensionsalderen. Måske skulle han forsikre den?

Lykkehjul fra Hipstersmeden

Sætlisten fortsatte med en gammel favorit, den hæsblæsende "Do Your Sister" fra debutalbummet "All Juice, No Fruit" fra 2007, men ikke overraskende var det sangene fra det seneste album, der var i fokus. Et af de få mere afdæmpede øjeblikke var afslutningen på den tempo- og taktartskiftende "On the Ropes (Out of Line)", hvor Tobias Kippenberger satte sig bag klaveret bagest på scenen, hvor bagtæppet i øvrigt var udsmykket af en oplyst ørn som den, der pryder coveret på gruppens seneste album. Klaveret kom senere i brug på den ligeledes langsomme "Make it Here II". Især de to sidstnævnte sange viser i øvrigt, at The Floor Is Made Of Lavas sange har mange flere nuancer – både musikalsk og tekstmæssigt – til, at de kan afvises som røvballerock.

Blandt aftenens højdepunkter var den balstyriske "Told Her I'm From Compton" – endnu en træffer fra debutalbummet – samt gruppens hyperenergiske hyldest til prins Henrik, "God Save Henri", og de fængende radiohits "Place in the Sun", "Lost in the Woods" og "All Outta Love". Under de tre sidstnævnte sang publikum med af næsten lige så fuld hals som Tobias Kippenberger.

"All Outta Love" sluttede det ordinære, kun 60 minutter lange sæt, men bandet kom heldigvis tilbage til en lille, stærkt underholdende halv time med ekstranumre. To af disse blev valgt ved, at en publikummer drejede på et til lejligheden fremstillet lykkehjul bygget af et cykelhjul af den såkaldte Hipstersmeden (!). Kippenberger fiflede dog lidt med resultatet, som blev, at vi fik bandets udmærkede fortolkning af Elton Johns klassiker "Bennie and the Jets" – igen med Kippenberger på klaver, dog med en mere minimalistisk tilgang til tangenterne end sangens ophavsmand – og "5-VICE", mens vi missede chancen for "Heads & Tails" og "Leave Me Now (Leave Me Tomorrow)". Debutalbummets fyrige "Pick Up a Shovel" med mere singalong afsluttede halvanden times fremragende rockfest, der var noget af det bedste, man kunne bruge en fredag aften i byen på. The Floor Is Made Of Lava er i en klasse for sig i dansk rock. Men de har som nævnt også næsten banen for sig selv.