Love Shop: Train, Aarhus

Love Shop, Train, Aarhus

Love Shop: Train, Aarhus

Det er dette forår 23 år siden, at Love Shop udsendte deres smukke debutalbum "1990" – det med nyklassikeren "En Nat Bliver Det Sommer". Siden har gruppen oplevet flere op- og nedture, radiohits, succes på især livescenen, fem års pause og hele to tragiske dødsfald. Hele vejen med butiksbestyrer, sanger og sangskriver Jens Unmack i front. Sidste efterår udgav Love Shop deres niende, fremragende studiealbum "Skandinavisk Lyst", og de er nu taget på deres anden turné oven på udgivelsen. En turné, der åbnede i Randers torsdag, besøgte Grenå fredag og lørdag aften ramte Aarhus og et 2/3 fyldt Train.

En Love Shop-koncert indebærer visse faste ritualer. Bandet optræder med et lodret Dannebrog på bagtæppet, og intromusikken er John Barrys tema fra 70'er-tv-serien "De Uheldige Helte". Sådan var det også på Train, inden Love Shop trådte på scenen og lagde ud med den fine "Kvælertag" fra det seneste album. Love Shop anno 2013 består ud over Unmack på sang og lejlighedsvis akustisk guitar af de mangeårige medlemmer Mikkel Damgaard på keyboard og elektronik og Thomas Duus på trommer samt guitarist Mika Vandborg, der kom til i 2009, og nyeste mand, bassist Nis Tyrrestrup, der blev medlem sidste år og overtog stafetten efter det mangeårige medlem Thomas Risell, der er gået ud uden større dramatik.

Love Shop har i de senere år antaget et marginalt mere elektronisk udtryk, efter at Mikkel Damgaard har overtaget producerrollen efter den afdøde guitarist Hilmer Hassig. Det kom også til udtryk live især i de nyere numre som "Ikke Langt Herfra", "Skandinavisk Lyst" og "Redningsklar", hvor keyboards og programmerede elementer fyldte en del, men samtidig gik fint i spænd med de såkaldt rigtige instrumenter, herunder en diskret, men solid rytmesektion.

Sideløbende fik leadguitarist Mika Vandborg masser af plads at brede sig på. Efter Hassigs og mundharmonikaspiller Henrik Halls alt for tidlige dødsfald står Vandborg for det meste, der hedder soloer hos Love Shop – Mikkel Damgaard faldt dog ind med små keyboardtemaer fra tid til anden – og efter små tilløb i "Det Tog Mig Et År" og "Fuck Min Højdeskræk" kastede han sig ud fra timetervippen med en lang og alsidig outrosolo i den lange og repetitive "Vi Blinker Så Hurtigt Vi Kan" fra 1997-albummet "Go!". En solo, der understregede mandens formidable evner som guitarist, hvor han både formår at løfte arven fra Hilmer Hassig og samtidig tilføjer sit eget særpræg – og generelt nok er mere aggressiv, end Hassig var, uden at miste fornemmelsen for nuancer og antydninger.

Ny, gammel sang på sætlisten

"Vi Blinker Så Hurtigt Vi Kan" var i øvrigt en nytilføjelse på gruppens sætliste. Hvis man har set Love Shop jævnligt i de senere år, ved man, at de ældre numre er næsten de samme for hver turné, med små variationer. Med et så stort, alsidigt og kvalitetsmættet bagkatalog, Love Shop har, kan man ærgre sig lidt over denne disposition. For nok har gruppen skabt obligatoriske hits som "Love Goes On Forever", "En Nat Bliver Det Sommer" – som vi fik midtvejs i sættet med endnu en flot guitaroutro med Mika Vandborg – og "Copenhagen Dreaming", men det er vel ikke nogen naturlov, at eksempelvis "Det Tog Mig Et År" eller "Hvorhen? Hvordan? Hvornår?" altid skal spilles på bekostning af andre godbidder? Nuvel da, sangene i sig selv var der dog ikke det mindste galt med, og der var som nævnt jo også et enkelt nyskabelse. Ja, faktisk to. Den anden kommer vi til lige om lidt.

Jens Unmack var vanen tro velsyngende, og hans karakteristiske, let melankolske vokal lå tydeligt i lydbilledet, så man kunne nyde hans billedrige, poetiske og til tider skarpe tekster, som er i særklasse i dansk pop- og rockmusik. Hvem kan eksempelvis ellers finde på linjer som "Faldt i søvn på en sommerdag / Vågned' op i et kvælertag"? Unmack agerede også som sædvanligt publikumsindpisker, og selvom det altid virker bedre til en koncert, når folk af sig selv finder på at synge med og klappe i takt, frem for at de skal opfordres til det, så skulle salen ikke bruge mange opfordringer for at komme ind i kampen.

Vi fik også et par af de vanlige politiske udfald, blandt andet at det ville være for letkøbt at spille "Kræmmersjæl" som en kommentar til den politik, landets nuværende regering har ført det sidste halvandet år – så den fik vi ikke, mod sædvane. Senere fik vi dog mulighed for at vælge sangen som ekstranummer i konkurrence med "Drømmenes København", men det blev sidstnævnte, der løb med sejren efter almindelig håndsoprækning. Og således hørte vi altså ikke "Kræmmersjæl", som ellers plejer at være fast inventar til Love Shop live.

Koncerten havde generelt mere fokus på bagkataloget end det seneste album, som kun blev repræsenteret med fire sange, der viser, at Jens Unmacks evner som sangskriver er intakte. Og Mikkel Damgaard er også en glimrende komponist, hvilket hans værk, "Drømmeslottet", viste. Faktisk en mindst lige så melodisk sang som dem, Unmack plejer at skrive, og samtidig med en lidt mere kringlet melodilinje, hvilket måske skyldes, at den er skrevet på klaver i stedet for guitar.

Aftenen sluttede med den smukke, lange og gentagende "Alle Har En Drøm At Befri" med Mika Vandborg på endnu en kraftpræstation af en guitarsolo, og så sluttede koncerten, traditionen tro til tonerne af Elvis Presley og "Always On My Mind". Trods den let forudsigelige sætliste en stor aften, der viste, at der  stadig er masser af kvalitetsvarer på hylderne og et velkvalificeret personale i Love Shop, og at det var en fornuftig beslutning af Jens Unmack at beholde åbningstiderne trods mandefald. Nu venter vi spændt på nye forsyninger.