Kamilia Amélie: Musikhusets Foyer, Spot Festival

Kamilia Amélie, Musikhusets Foyer, Spot Festival

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Soul-sangerinden Kamilia Amélie er stadig et relativt ubeskrevet blad i den danske musikbranche. Men det kan der snart blive lavet om på. I efteråret 2012 udgav hun sit anmelderroste debutalbum "Come What May" og har været support for Lukas Graham, hvilket resulterede i over 60 koncerter, landet over, sidste år. På trods af, at Kamilia Amélie altså er et forholdsvis nyt bekendtskab, er det alligevel en rutineret og scenevant sangerinde, der tropper op på Spot Festivalens første dag.

Der er ingen tvivl om, at Kamilia Amélie er en lysende stjerne på den danske musikhimmel. Hun synger klokkeklart rent, med sin kælne stemme, der vækker stærke associationer til hedengangne Amy Winehouse. En stil, hun da også matcher til fulde, med det høje, bobbede hår.

Hun tropper op med fire musikere bag sig, der groover upåklageligt. Man har dog valgt at spille til backing-track, så dele af musikken, som blæs og percussion, vokal og kor, flyder ud af højtalerne, uden direkte musikalsk kilde. Det giver selvklart en mere fyldig og volumiøs klang, der klæder numrene rigtig godt. Men de få gange, hvor et milisekund glipper, bliver man straks mindet om, at musikken altså ikke er 100 procent live. Og det irriterer lidt og spænder ben for, at man for alvor kan trylles ind i Kamilia Amélies fine univers.

Det er mere eller mindre hele debutalbummet, der bliver spillet fra ende til anden, men numrene står klart stærkest, når tempoet skrues lidt i vejret, som på sangene "180 Degrees", "Ego" og "Jante Law Supressed", der alle af uransagelige grunde ikke har været P3-hits endnu. Det er velskrevet, catchy soul-pop i genrens bedste forstand, og Kamilia Emélie beviser fornemt, at hun med overskud og smil til publikum kan synge sig direkte i hjertet på én. Der er få missere, som eksempelvis med nummeret "Back", der oprindeligt er indspillet med Wafande. I liveudgaven vælger man dog at erstatte rapperen med en rocket guitarsolo, der desværre virker ret malplaceret i det ellers soulede nummer.

Alt i alt er koncerten dog af høj kvalitet, og Kamilia Emélie vandt mindst én ny dedikeret fan, i form af denne anmelder, fredag eftermiddag i Musikhusets Foyer. Det bliver til fire store stjerner herfra.