Broken Twin : Lille Sal, Spot Festival

Broken Twin , Lille Sal, Spot Festival

Broken Twin : Lille Sal, Spot Festival

Anmeldt af Anna Chris Thompson | GAFFA

Broken Twin udgav sidste år ep'en "Hold on to Nothing", der modtog fire stjerner i GAFFA. Bandet er synonymt med den unge Majke Voss Romme, der synger og spiller keyboard. I aften, i en fyldt lille sal i Musikhuset, har hun medbragt Nils Grøndahl fra Under Byen på elektrisk violin og synthesizer. Sangene er simple med enkelte klavertoner og diskret styg med violinen og på flere af numrene elektronisk støj. Sceneopsætningen er anderledes, da man har valgt, at Grøndahl skal have sit udstyr på gulvet, hvilket gør, at han dele af koncerten sidder på knæ.

Det tager ikke mange øjeblikke til at erkende, at Majke Voss Romme synger guddommeligt smukt. Desværre er første nummer "The Aching" præget af lydproblemer, der fratager fokusset fra hende. Næste nummer "Soon after This" viser sig til gengæld at være den syv numre lange koncerts højdepunkt. Hun synger "Do you care?", gentager det, som var det et mantra, og det virker så forbandet ensomt, at man kan mærke det helt nede i maven.

Majke Voss Rommes stemme er skrøbelig, forsvinder den snart? Jeg opdager, at jeg sidder og holder vejret. Stemmen forsvinder heldigvis ikke, og de mange forskellige lyde fra Grøndahl, der sidder som forpint og forladt på gulvet, og det simple klaverspil går sammen med den smukke stemme op i en højere enhed. Nummeret slutter, og i det splitsekund, det varer, inden publikum begynder at klappe, ville man kunne høre en knappenål falde til jorden. Der er bare ingen knappenål, men kun stilhed og betagelse.

Næste nummer "Out of Air" bliver igen forstyrret af lidt kikset lydarbejde. Et kabel bliver sat til og skratter voldsomt. Det bryder den ellers magiske stemning. I "River Raining" finder Majke Voss Romme guitaren frem og står meget indadvendt og resigneret på scenen. Publikum er stille og flere sidder med lukkede øjne. Det er, som om den elektroniske støj og hendes fine, luftige stemme kommer fra en anden verden, en drømmeverden. Vi er på et lydeventyr, og Majke Voss Romme viser vej.

Igennem hele koncerten supplerer violinen, klaveret og de elektriske lyde Majke Voss Rommes stemme fint, men sangene minder også meget om hinanden og er svære at skelne fra hinanden. Lydproblemerne er relativt små, men det påvirker og afbryder eventyret, og det har musikken svært ved at bære. Majke Voss Romme er ikke i kontakt med publikum, og selvom small-talk mellem numrene i dette setup også ville have virket lidt malplaceret, ville det nok have været på sin plads at introducere sin kompagnon Nils Grøndahl. Efter koncerten, der som nævnt havde sit højdepunkt i den anden sang, der blev spillet, sidder jeg tilbage med en lidt flad fornemmelse. Noget mangler til, at lydeventyret ender helt godt.