Linkoban: SCC This, Spot Festival

Linkoban, SCC This, Spot Festival

Linkoban: SCC This, Spot Festival

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Det er vanskeligt helt at gennemskue vejen for Linkoban. Hun spiller en tempofyldt grime, men ikke om et tumultarisk storbyliv. Her er lettere ironiserende og humoristiske vink i teksterne som eksempelvis "Big Boys Big Noses" og "Fireflower" med inspiration fra computerspillet Super Mario. En i udgangspunktet noget underlig distancering til den sædvanligvis noget hårdføre genre.

Musikalsk er der fra start til slut fuld knald på tunge trommer og hård maskinel bas, der slår i både ører og bryst. Linkoban oser af energi, fra hun kommer springende ind på scenen og rapper let og ligetil. Sammenligningen med danske Lucy Love, hvis pladeselskab, Superbillion, Linkoban i øvrigt udgiver på, er umulig ikke at kalde frem. Der er tale om samme ravede ghettobeats, men Linkobans vokal og flow fremstår mere direkte og festpoppet end genreslægtningen.

Selvom vi både smager på numre fra ep'en "Super into on It", der udkom 2. juli sidste år og den kommende langspiller "Ox", der lander senere på måneden, er der for mange numre, der minder for meget om hinanden i opsætning og udtryk. Kun ved få lejligheder bliver vi rusket lidt ud af det tunge, hektiske basbeat, der efterhånden har sat sig fast og periodevis også overrumpler Linkobans noget spinkle vokal.

Iøjnefaldende dansere kommer og går, og der leges lidt med kuløren på de farverige paraplyer bagerst på scenen. Alligevel savner jeg lidt overraskelser i sættet. Linkoban har dog mere end styr på sit kram og virker yderst garvet og stilsikker på scenen. Det er velspillet, hun rapper fint, og alene energiniveauet er bemærkelsesværdigt. Det pænt store publikum har indiskutabelt en fest, og den trumfes afslutningsvis med esset "Like This", der er Linkobans foreløbigt bedste bud på et hit. Missionen fuldført – akkurat.