Marie Key : Musikhuset Aarhus, Store Sal, Spot Festival

Marie Key , Musikhuset Aarhus, Store Sal, Spot Festival

Anmeldt af Sara Solhøj | GAFFA

Marie Keys finurlige personlighed vandt hjerterne hos det publikum, der lørdag eftermiddag fyldte Store Sal i Musikhuset, hvor dagens Spot-program slog sit første smut.

Det var hverken vildt lysshow eller prangende kostumer, der fyldte den ellers store scene op, da Marie Key leverede sine i alt ti numre. Derimod fyldte enkelheden og den sprøde, kantede Marie Key-klang langsomt og sikkert alle hjørner og hjerter i salen op i løbet af de 45 minutter, koncerten varede.

Bag sig havde Marie Key et yderst velspillende band bestående af to tromme-/slagtøjssæt samt et elektronisk keyboard-sæt-up, med produceren Andreas Sommer bag tangenterne.  Desværre druknede vokalen flere gange under koncerten i trommelyden – særligt i omkvædene var det svært at høre de ellers smukke og sjove tekster, når der var fuld knald på både trommesæt og de elektroniske effekter, der især præger de nyere numre.

En enkelt gang fik vi, under nummeret "Skagen", lov til at høre Marie Key i en mere nøgen udgave. Her trådte hun let og elegant tilbage i sin gamle karakter, som vi kendte hende for år tilbage, med guitaren i sine arme og stemmen i front. Dette var dog kun for en kort bemærkning, og de helt gamle numre, som "Mormor" og "Kleptoman", udeblev fuldstændigt.

Derimod bød koncerten på et helt nyt nummer, "Fryser Med Dig", der blot har 14 dage på bagen. "Fryser Med Dig" er opbygningsmæssigt tydeligt inspireret af hittet "Uopnåelig", men musikalsk er det nye nummer mere tilbagelænet. Stemningen i sangen levede til fulde om til sin titel; kold, melankolsk og med en snert af humor, som Marie Key nu har det for vane.

Samlet kan Marie Keys numre dog godt blive en anelse ens i længden. Særligt når Marie Key ikke er personen med de største armbevægelser, og derfor ikke bevæger sig meget mere end et par centimeter væk fra sin mikrofon. På den måde var 45 minutter en passende længde for koncerten, der ellers nok var blevet en smule kedelig.

Mellem numrene underholdt Marie Key, vanen tro, med små, sjove anekdoter, fortalt på en måde, som kun Marie Key kan gøre det. En evne, man kun kan misunde hende.

Under hele koncerten blev hvert enkelt nummer modtaget af et storklappende publikum. Specielt de to P3-hits "Uopnåelig" og "Se Nu Herhen" blev modtaget med kærlighed og jubel. Den største klapsalve lød dog til sidst i showet, hvor Marie Key fik sat gang i en fællessang under nummeret "Uden Forsvar". Dette resulterede i, at hele salen rejste sig, da sangen lakkede mod enden. En afslutning, der er en stjerne – og dermed også Marie Key – værdig.