Ulvetimen : Caféscenen, Spot Festival

Ulvetimen , Caféscenen, Spot Festival

Ulvetimen : Caféscenen, Spot Festival

Et af de mindre kendte navne på årets Spot-plakat var aarhusianske Ulvetimen, som spillede på Caféscenen i Musikhuset fredag aften. Gruppen stillede op med hele syv personer og en lineup bestående af guitar, bas, trommer, klaver/keyboard, mandolin, cello, forskellige former for slagtøj og træk- og mundharmonika. I front stod sanger Kristian Kjærulff Ravn, som er i besiddelse af en dyb og udtryksfuld vokal.

Musikken var overvejende afdæmpet og særdeles stemningsfuld og havde meget fokus på teksterne, som tilsyneladende dannede en sammenhængende fortælling. Mellem teksterne fortalte Kristian Kjærulff Ravn en historie, som bandt teksterne sammen. Grundet placeringen i foyeren med de mange forbipasserende, småsnakkkede folk havde jeg lidt svært ved at følge tråden, men det handlede vist om forførelse, troldkvinder, indre dæmoner og skeletter i skabet og virkede ganske spændende.

Musikken i sig selv sagde dog meget. Det var smukt, mørkt og melankolsk, med stemningsskabende bidrag fra især de akustiske instrumenter, altså celloen, vibrafonen, mandolinen, klaveret og træk- og mundharmonikaen. Amalie Thusgaard udgjorde en flot, lys kontrast til Kristian Kjærulff Ravns stemme, og i det hele taget var Ulvetimen rendyrket vellyd. Sangene, hvoraf flere var i valsetakt, gav associationer til navne som Nick Cave, Tom Waits, The National, Mark Lanegan og Tindersticks, og sine steder også Kaizers Orchestra i de mere tempofyldte, Balkan-påvirkede passager.

Koncerten ville helt sikkert have fungeret bedre i en mørk sal med siddepladser frem for på Caféscenen med tilhørende banegårdsstemning og baggrundslarm. Det ville have ydet Ulvetimens billedskabende sange og ikke mindst interessante tekster bedre retfærdighed. De publikummer, der havde placeret sig tæt på scenen, lyttede dog intenst til koncerten, og en del gav fuldt forståeligt stående ovationer, da koncerten var slut. Ulvetimen er et navn, man bør holde øje med.