Ice Cream Cathedral: SCC That, Spot Festival

Ice Cream Cathedral, SCC That, Spot Festival

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Det skrøbelige bandnavn til trods oser Ice Cream Cathedral af selvsikkerhed og overskud, som de indtager scenen på Spot Festival. Den københavnske trio har for nylig afleveret det anmelderroste album "The Drowsy Kingdom", hvorfra hovedparten af denne sene eftermiddags numre da også stammer. Space-pop kalder de selv genren, og den leverer de fortrinligt live.

Musikken bliver båret af lange lyse keyboardstrøg, og lyden domineres ellers af frontkvinde Anja T. Lahrmanns unikke og fantastisk klare vokal. En stor cadeau skal dog også tilfalde Anders Bach, der både bestyrer trommerne og er hovedmanden bag de programmeringer, der omslutter musikken. Med høj intensitet og store armbevægelser sætter han et fornemt skub i samtlige numre.

Otte numre får vi på de tre kvarter. Ice Cream Cathedral tager sig god tid og lader sin drømmende døsige musik sive ud i lange instrumentale passager. Konstant domineret af klare synthesizers og med trommerne som skiftende temposætter. Bandets tredje medlem, Kristian Paulsen, er mere anonym på sin guitar, men den seksstrengede skærer alligevel fint igennem lydlandskabet – specielt i de numre, hvor også Anja T. Lahrmann forlader sit keyboard og griber til guitar.

Bandets emmer af et tårnhøjt ambitionsniveau og spiller med en imponerende sikkerhed. Her levnes ingen plads til sniksnak mellem numrene. Fokus er holdt koncentreret og stramt om den svævende pop. Og Ice Cream Cathedral formår at køre sættet sikkert i mål. For bedst som det halvsløve drømmeunivers er ved at køre fast, skærer Anja T. Lahrmanns klang yndigt igennem, eller sampleren får et skud op i tempo, som det er tilfældet mod koncertens slutning, hvor den stilfærdige, højtsvævende pop kulminerer i en nærmest baspumpende pop tilsat stetoskoplys.

Stilfærdigt og uimponeret. Men gennemgående rigtig godt. Fire flotte stjerner.