Noah : Musikhusets Lille Sal, Spot Festival

Noah , Musikhusets Lille Sal, Spot Festival

Den danske popduo Noah alias sanger Troels Gustavsen og keyboardspiller Lasse Dyrholm har fået stor succes over det seneste år med singlerne  "Alt Er Forbi" og "Over Byen", der er set mere end henholdsvis to og én million gange på YouTube. Deres debutalbum udkommer 20. maj, og i den forbindelse gav de på Spot deres første koncert nogensinde med fuldt band, nærmere betegnet Kasper Falkenberg på guitar, Peter Buch på bas og Jesper Thomsen på trommer. Så absolut et af de mest poppede navne på årets Spot-plakat.

Musikhusets Lille Sal var fyldt, og Noah lagde ud med deres seneste single, "Det' Okay", som på en måned har fået knap 200.000 visninger på YouTube. Gruppen storhitter med andre ord, og de kan da også skrive nogle iørefaldende popsange med den melankolske undertone, som nærmest er allestedsnærværende i dansk pop i disse år – fra Rasmus Seebach til Burhan G. Troels Gustavsen - der i øvrigt for seks år siden udgav et fint soloalbum uden den store kommercielle succes – er også en glimrende sanger med en tilsvarende lys, let vemodig og diskret soulinflueret, vibratobelagt stemme, som desværre til tider forsvandt lidt i lydbilledet i de mere pompøse passager.

Klaverakkorderne, ofte i mol, spiller en fremtrædende rolle i Noahs sange, mens guitaren er mere diskret. En fin akustisk guitar var dog omdrejningspunktet i den afdæmpede "Godnat København", der var et af koncertens bedre numre og måske et kommende radiohit. Omvendt var den mere hårdtpumpede "Kun Dig og Mig" med statisk backtrack-beat med fire til gulvet lidt uelegant, men sangen kan sikkert blive et hit på diskotekerne.

Hittet "Over Byen" fik gang i fællessang og -klap, og det samme gjorde storhittet "Alt Er Forbi", der afsluttede den 30 minutter time lange koncert. Herefter var der stående ovationer, ikke mindst fra de mange teenagepiger i salen. Noah gjorde det da også godt, hvis man tager højde for den præmis, at der var tale om pop i den bløde afdeling, med dertilhørende tekster om hjerte og smerte. Det var altså ikke nyskabende musik eller lyrik i Nobelpris-klassen, vi blev udsat for, men gedigen pop med melodi og masser af hitpotentiale, og udmærkede sang- og musikerpræstationer. Vi kommer givetvis til at høre meget mere fra Noah i resten af 2013. At man så åbenbart skal være en blød mand for at hitte hos pigerne – eller at det i hvert fald ikke skader – det er så en helt anden sag, som man kan synes om, hvad man vil.