Kirstine Stubbe Teglbjærg: Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal, Spot Festival

Kirstine Stubbe Teglbjærg, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal, Spot Festival

Anmeldt af Anna Chris Thompson | GAFFA

Seje Kirstine Stubbe Teglbjærg leverer fremragende koncert, der kombinerer hård, legesyg elektrorock med luftigt, melodisk skønsang.

Siden Kirstine Stubbe Teglbjærg i 2009 forlod Blue Foundation, har vi ikke hørt meget til hende. Nu har hun imidlertid netop udgivet sit første soloalbum, "Hamskifte", hvor hun synger på dansk. Med Kirstine Stubbe Teglbjærg er i aften et fem personers band, to elguitarister, en bassist, en trommeslager og en på keyboard og synth. Selv havde hun under hele koncerten en elguitar under armen.

Kirstine Stubbe Teglbjærg tog os med på en rejse ind i drømmenes verden, og i alle facetter af drømme. Der er drønromantiske sange som den ultrasmukke åbningssang "Drømmenes Lyd", og sange med kaos, der har elementer af mareridtet i sig, som vi blandt andet ser det i "Broerne Brænder".  Til tider er der en surrealistisk vildskab med buer på elguitarer, som skaber skæve, skingrende lyde. Teglbjærg leger og eksperimenterer med kontraster: Det tunge og det lette. Det lyse og det mørke. Det fine og det rå. Det seje og det skrøbelige. Højde og dybe toner. Hun slutter af med en stille, melodisk vise "Det Larmer Ikke Mere", hvor harmonikaen kommer frem, og som i de forrige numre viser hun stort talent for sangskrivning.

Kirstine Stubbe Teglbjærgs smukke, luftige stemme indeholder både en skrøbelighed og en voldsom kraft. Og det danske sprog må siges at klæde hende godt. Hun viser igennem hele koncerten et energifyldt overskud, og hun smiler flere gange legende til publikum, som om hun ved noget, vi ikke ved. Sejhed når helt nye højder, og man kan kun have beundring for Kirstine Stubbe Teglbjærgs projekt. Den sidste gnist og forløsning, som hendes nye album mangler, har hun i hvert fald live, hvor musikken, lyrikken og det flotte sceneshow går op i en højere enhed.

Af uforklarlige årsager får hun trods den fremragende performance aldrig rigtig grebet om publikum. En del folk udvandrer under koncerten, og da det er en siddekoncert, skaber det desværre lidt uro og forstyrrelse blandt publikum. Jeg ved ikke, om det var andre koncerter (eller måske manglen på alkohol), der trak; Spot-festivalen nærmer sig på dette tidspunkt trods alt snart sin ende. Eller måske var det Kirstine Stubbe Teglbjærgs sansemættende univers, der blev for overvældende for nogle. Da koncerten slutter, modtager hun et bifald fra en nu ikke helt fyldt sal. Bifaldet burde have været stående. Det fortjente hun.