x
The Good The Bad : Foyerscenen, Spot Festival 040513

The Good The Bad , Foyerscenen, Spot Festival 040513

The Good The Bad : Foyerscenen, Spot Festival 040513

Anmeldt af Julie Hugsted | GAFFA

The Good The Bad spiller surfrock med direkte referencer til Ennio Moricone, spaghettiwesterns, Tarantinofilm, 1960'ernes surfbølge af stranddrenge og elektriske guitarer.

Med den flotte guitarhelt Adam Olsson i front flyver westernstemningen ud i Musikhusets Foyer fra bandet, der desuden består af Johan Lei Gellet på taktfaste og legende trommer og den legendariske Manoj Ramdas på lækker og tung barytonguitar. The Good The Bad har alle de grundlæggende elementer, der skal til for at blive rockstjerner: Sex, stil, godt håndværk og enorm kærlighed til musikken. Det er tydeligvis ikke uden grund, at både de enkelte bandmedlemmer og det samlede band er kendt fra et hav af bandsammenhænge og livekonstellationer, som The Raveonettes og MC5-guitaristen Wayne Kramer, som optrådte sammen med bandet til sidste års South By South West-festival i Austin, Texas.

Fra subtilt til overkill
The Good The Bad spænder fra det nærmest subtile til overkill i både lyd og visuelt udtryk, og til koncerten spillede de blandt andet numrene "035" og "030". Netop "030" er et fint eksempel på overgangen fra den forsigtige og tilsnigende, nærmest ubemærkede tilnærmelse til det hårdslående, seksuelle og det rene overkill, og på grund af de bogstaveligt talt instrumentale seksuelle elementer af videoen til nummeret er den blevet censureret i flere lande.

The Good The Bad er indtil videre mest kendt i musikmiljøerne omkring garagerockfestivalen Gutter Island, Loppen i København og deres tidligere bands som The Raveonettes og Kira and the Kindred Spirits, men surflegenderne fra undergrunden har også tidligere besøgt Spot Festivals hjemby, blandt andet som backingband til Sort Sols tour i 2011 og igen i år, på Musikcaféen til The Fujiwara Effect sammen med Johnny Nightmare og Racing Decays og senest på HeadQuarters.

På denne måde var The Good The Bad endnu et eksempel på bands, der har eksisteret i undergrunden i mange år, og spillet på store og små spillesteder i Danmark og udlandet, men uden at slå igennem til det brede publikum. Måske er det derfor, at årets Spot-arrangører havde valgt at invitere den rutinerede trio med til årets Spot, og det bliver spændende at følge med i, om det brede publikum har fået øjnene op for den energiske trio efter Spot, og om folk er klar til at tage imod den instrumentelle surfmusik, der mest af alt lyder som et soundtrack til en Tarantino- eller Leone-film.

Hvis du søger catchy omkvæd og diskotekhits, skal du nok gå uden om The Good The Bad, men hvis du er til guitarsoloer, støv og westerns, Tarantino-soundtracks, Ennio Moricone, Dick Dale and His Surfing Bandits og The Tremolo Beer Gut, er The Good The Bad et absolut must både på live- og lp-fronten.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA