Mechanical Bird : HQ, Spot Festival

Mechanical Bird , HQ, Spot Festival

Mechanical Bird : HQ, Spot Festival

Anmeldt af Line Holm Christensen | GAFFA

Tidlig lørdag aften var det otte mand høje musikkollektiv Mechanical Bird med Jakob Brixen i front stuvet sammen på den lille scene på HeadQuarters. Selv var jeg inden koncerten i tvivl om, hvordan netop dette skulle gå, men det viste sig hurtigt, at den lille scene ikke blev et problem.

Mechanical Bird lagde stærkt ud med de glimrende sange "The Seas Will Turn Against Me" og "Like Almond" fra det nyligt udgivne album "Bitter Herbs". Med disse to sange bliver det allerede fra starten slået fast, hvilken dynamisk og vidtfavnende størrelse Mechanical Bird er. Første nummer er en dyster, monoton og messende sang, mens "Like Almond", hvor Brixen har skiftet den akustiske guitar ud med en banjo, har et lækkert og berusende middelalder-groove over sig.

I denne forbindelse kan man godt beskylde Mechanical Bird for at ville for meget på én gang. Genremæssigt spænder de forskellige sange således fra klassisk folkemusik over middelalderagtige og mellemøstlige toner til ganske simple popmelodier og 60'er-inspirerede psykedeliske tendenser. En sådan beskyldning synes jeg dog personligt ikke holder vand, da Mechanical Bird er særdeles skarpe og velspillede udi alle genrerne. Det giver tilmed, som nævnt ovenfor, en god dynamik, men er aldrig demoraliserende for sammenhængen og helheden.

Af samme grund er det også svært at pege på kun en sang som koncertens bedste. Sange som den flotte popskæring "The Incredible Sadness", "Seven Valleys" med den huggende banjo og "Tamarisk Tree" med den tunge elguitar og æteriske tværfløjte stikker dog ud som særligt stærke.

Jakob Brixen i front får ved flere lejligheder vokalbistand fra Sarah Hepburn, hvilket til koncerten er lidt mere fremhævet end på pladen. Brixen og Hepburns stemmer klæder hinanden utrolig godt, og der skabes flotte harmonier, som giver sangene et ekstra pift. Hertil kommer resten af bandet, der udviser en stor spilleglæde. Og hvor er det i den forbindelse virkelig befriende, at det, man kan se foregå på scenen, er det, man kan høre. Ingen backtracks, der spilles bare, og der spilles godt. En ganske fremragende koncert fra Mechanical Bird.