Mathilde Savery : Atlas, Spot Festival

Mathilde Savery , Atlas, Spot Festival

Mathilde Savery : Atlas, Spot Festival

Anmeldt af Line Holm Christensen | GAFFA

Der tales meget om det unge sangtalent Mathilde Savery for tiden. Allerede sidste år fik hun spilletid på Roskilde Festival, og tidligere på året udkom hun med sit første udspil, ep'en "Where Are You Tonight". Lørdag eftermiddag havde Mathilde Savery taget fire mand – en bror, en fætter og to venner – med sig til Atlas for at spille til årets Spot Festival.

Mathilde Savery og band lagde ud med den meget fine "Only a Teen", som, når den synges, i øvrigt lyder meget som "only eighteen". Denne lille ordleg er en fin detalje til en fin sang. Til denne koncert blev sangen dog efter min bedste vurdering overgjort, og det var som om, at Savery i dette første nummer ville vise os alt, hvad hun sangmæssigt har at byde på. Det udviklede sig derfor til er regulært fraseringshelvede, som til sidst blev meget anstrengende. Her må flosklen gælde, at bare fordi man kan, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at man skal.

Når det så er sagt, skal der slet ikke herske den mindste tvivl om, at Mathilde Savery besidder et sangtalent langt ud over det sædvanelige. Også drengene bag Savery spillede utrolig flot, og koncertens anden sang, ep-titelmelodien "Where Are You Tonight", var yderst veleksekveret. Her var der ligeledes skruet lidt ned for fraseringerne, og man kunne derfor bedre nyde hendes virkelig smukke, lækre og soulede vokal.

Mathilde Savery fortæller ligeledes, inden "Where Are You Tonight" slås an, at hun og bandet lige var ankommet til spillestedet inden showet. Dette lod sig desværre afspejle i koncerten, og Mathilde Savery virkede til tider en lille smule stresset og ude af trit, og lyden var det første lange stykke tid en smule mudret.

Det var en udmærket koncert, hvor Mathilde Savery lejlighedsvist fik vist glimt af en lovende fremtid. Selvom det ikke umiddelbart faldt i denne anmelders smag, skal hun have cadeau for at turde, for at kunne og for at gøre det. For der er ikke ret mange kunstnere på den danske musikscene, der tør, kan eller gør det som Savery. Det kommer i sidste ende an på smag og behag.