Den Sorte Skole: Musikhuset Aarhus, Store Sal, Spot Festival

Den Sorte Skole, Musikhuset Aarhus, Store Sal, Spot Festival

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Den Sorte Skole har for nylig udgivet deres tredje album "Lektion #3", der er et cinematisk lydunivers, klippet og klistret sammen af flere tusind lydstykker af de to dj's. Netop denne plade var omdrejningspunktet for aftenens koncert.

Normalt har man som anmelder en ret god mavefornemmelse af en koncerts bedømmelse, når man forlader stedet. Sådan var det ikke efter Den Sorte Skoles opvisning lørdag i Musikhuset. For det ene øjeblik var man blæst bagover af de smukke visuals og skæve lyde, og i næste minut følte man sig lidt fortabt i sædet. Det var bestemt en ekstraordinær oplevelse, på godt og ondt.

Den store sal, med plads til 1500 publikummer, var fyldt til sidste stol og henlagt i total mørke, kun oplyst af den visuelle scenografi, som Dark Matters stod bag. Stor cadeau til dem, for det lykkedes i høj grad at skabe et fortryllende og illustrerende billedunivers som akkompagnement til musikkens dynamik. Således var vi blandt andet henlagt til en skov, kom over bjergtinder og ud i tordenvejr, der skabte en unik stemning til tonerne.

Settingen i sig selv gjorde koncerten unik. Dj's er oftest forbundet med diskoteker og natteroderi, men her fik publikum lov til at sidde ned i de røde sæder, i vel nok Aarhus' ypperste lyd-sal, hvilket gav mulighed for en ny fordybelse i musikken. Hvilket også er nødvendigt, for stil-mæssigt bevæger Den Sorte Skole sig i alle genrer fra pianostykker til marokkanske trommer, africaan sang, horn og blæs, violiner, celloer, fransk og indisk vokal, spansk guitar, trompet og ikke mindst TUNG bas. Det er world music tilsat psykedeliske elementer, vredet op med en omgang hård electro. Når det er bedst, er det smukt, skræmmende og medrivende. Når det er værst, er det måske bare en kende for syret og langtrukkent.

Showet kører ud i ét, og der ikke meget kontakt mellem de to herrer og publikum. Til gengæld skal der ikke mere til end en enkelt knytnæve rakt over hovedet i strakt arm, før hele salen klapper og pifter begejstret. Man kan kalde det effektiv, men minimal performance. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at Den Sorte Skole, med matematisk præcision, er sindsygt dygtige til at bygge et nummer op, fra et spædt beat til vild klimaks og ned igen. Det er som et lydmæssigt mosaik-puslespil, og når det lykkes drengene at samle brikkerne for os, er det fængslende, betagende og ophøjende. Desværre taber man også bare tråden, når Den Sorte Skole kaster sig ud på dybt vand, hvor de to herrer måske er de eneste, der kan bunde.

På mange måder er det en urimelig opgave at skulle uddele en karakter på den totaloplevelse af en lektion, som de to dj's gav os, særligt fordi den er svær at karakterisere. Nogle steder lå vi på seks stjerner, andre gange føltes fem helt i overkanten, og uanset hvilket antal stjerner jeg har landet på i tankerne, har ingen af dem føltes passende. Det står forhåbentlig også tydeligt, når man i denne anmeldelse både kan bruge ord som "ekstraordinært" og "langtrukkent" på samme tid. Én ting er dog helt sikkert: det var en oplevelse, jeg ikke ville have været foruden.