Shugo Tokumaru : Pop Revo, Atlas, Aarhus

Shugo Tokumaru , Pop Revo, Atlas, Aarhus

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Den japanske multiinstrumentalist og singer-songwriter Shugo Tokumaru fik sit gennembrud i 2010 ved udgivelsen af albummet "Port Entropy", og for tiden er han aktuel med albummet "In Focus?", der kom på gaden i januar. Når Tokumaru indspiller, er det ham selv, der skaber alle dele af sin musik fra sangskrivning til produktion. Til koncerten på Atlas tog han sig derimod primært af rollerne som guitarist og sanger, mens han fik hjælp af en energisk trommeslager og en tredje multiinstrumentalist.

Shugo Tokumarus musik bevæger sig i spændingsfeltet mellem vestlige og østlige traditioner og kan derfor være svær at placere i en enkelt kasse. Han er for eksempel inspireret af The Beach Boys, ældre japanske musikere og traditionelle japanske stilarter. Derudover kan man i musikken finde spor af jazz, world, pop, calypso, franske viser, musical, folkemusik, indiepop, country, brasilianske og afrikanske rytmer samt meget mere. Han er kendt for at bruge hundredevis af forskellige instrumenter i sin musik. Så snart alle på Atlas havde fundet ud af det, opstod en slags spænding i rummet, fordi alle var nysgerrige efter, hvad der nu ville ske.

Alle regler var ophævet
Shugo Tokumaru sang på japansk, og det var selvfølgelig et fremmedgørende element for alle dem, der ikke forstod sproget. Hurtigt fandt man dog ud af, at de universelle popmelodier og Tokumarus ekspressive måde at synge på gjorde, at man alligevel kunne opfange følelserne, der lå bag musikken. Dette var især gældende, når han spillede sange med en mere akustisk substans.

Måske var det spændingsfeltet mellem Vesten og Østen, der gav en følelse af, at alle regler var ophævet her. Musikken var altid farverig med smukke og klare melodier i højt tempo, og dertil fandt klokkespil, harmonika, skiftende taktarter, melodica, bjælder, en fløjte dekoreret som en fugl og en bjørne-hånddukke også deres vej ind i det musikalske og visuelle udtryk. En ukulele fik også en plads i showet, da trioen spillede det eneste covernummer, "Video Killed The Radio Star", som The Buggles fik et hit med i 1979.

Koncerten gav lidt en følelse af, at man var inviteret med i legeland, hvor orkestret havde medbragt en legetøjskasse af mærkelige instrumenter. Publikum var fuldstændig med på betingelserne, og virkede til at nyde det uforudsigelige element i Tokumarus performance.

Enorm perfektionisme
Nu kan det måske lyde som om, at Shugo Tokumarus show var rent gøgleri, men det var langt fra tilfældet, for det var samtidig præget af en enorm perfektionisme fra de ekstremt dygtige musikere, der spillede perfekt – dog med en lidt legesyg tilgang.

Hvis man lytter til Shugo Tokumarus plader, vil mange mennesker sandsynligvis hurtigt få nok af den til tider meget livsglade eller lalleglade musik, men live var det uden tvivl en fest og en fornøjelse at opleve japanernes talent og overvældende overskud på scenen.