Diverse kunstnere: Gi Os Christiania Tilbage - I Danmark Er Jeg Født Remixed

Diverse kunstnere
Gi Os Christiania Tilbage - I Danmark Er Jeg Født Remixed

Album / Playground Music
Udgivelse D. 27.05.2013
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Kærlighed er nok det første ord, der dukker op med denne udgivelse. Natasjas kærlighed til og for musikken, for Fristaden og for livet, og de fortolkende musikere/produceres kærlighed til Natasja og hendes musik. Det er det posthume album I Danmark Er Jeg Født der har dannet rammen om denne udgivelse, og der er nænsomt og kreativt pillet ved alle numrene, så de både er tro mod de respektive remixeres stil og Natasjas. En fin idé og et vellykket resultat.

Der er mange forskellige måder at lave et remix-album, og tanken bag denne har – ikke overraskende – været, at det skulle være i Natasjas ånd, hvorfor også overskuddet fra albumsalget går til Christinias Folkeaktie. Den karismatiske artist har fået masser af plads på albummet – numrene er letgenkendelige fra albummet fra 2007. Ikke desto mindre har de hver især fået en ordentlig tur gennem 2013-møllen, og er blevet piftet op enten i tempo, beat, stil eller opbygning. Nogle gange lidt af det hele. Black Cheese Stank har fx givet Smuk & Dejlig et ansigtløft med en forening af electro-swing og reggae, og Rosa Lux har lukket en ny og meget mere elektronisk verden ind i Fi Er Min. Dystert og mørk uden overhovedet at være hverken det ene eller det andet.

Det er et interessant album, fordi det musikalsk har Natasja og reggaen som rød tråd, men alligevel indeholder så meget mere end det. Samtidig er det imidlertid nok et album, der kommer til at betyde mest for dem, der allerede har et bankende hjerte for det originale album og for Natasja. En respektfuld måde at mindes og forny en savnet artist.