The Clientele : Pop Revo, VoxHall, Aarhus

The Clientele , Pop Revo, VoxHall, Aarhus

Arkivfoto

Den engelske gruppe The Clientele spillede også på den første Pop Revo-festival i 2004 og var blevet inviteret til at optræde igen ved ti års jubilæet. Ifølge sanger og guitarist Alasdair MacLean (ikke at forveksle med spændingsforfatteren Alistair MacLean) var festivaljobbet faktisk en direkte årsag til, at gruppen havde fundet sammen igen (dog uden mulitinstrumentalisten Mel Draisey), for de var egentlig gået i pause-mode på ubestemt tid. Bandet udgav i perioden 2000-2010 syv album og fik større succes i USA end i hjemlandet, uden dog at bryde igennem for alvor.

Med lineuppen sang/guitar, bas og trommer stod gruppen på scenen natten til søndag 00.15 på VoxHall for en pænt stor skare. Og efter tre dages festival, hvor der i et vist omfang var dømt lo-fi-æstetik og punkånd, så var der med The Clientele tale om hi-fi-lyd og perfektionisme. Alasdair MacLeans stemme var blød og behagelig som et krammedyr – og helt fremme i lydbilledet, så man kunne nyde hans velskrevne tekster, ofte om ugengældt kærlighed – og hans rumklangsindsmurte spil på den elektriske guitar elegant og nuanceret, med masser af små detaljer og en konstant vekselvirkning mellem akkorder og melodispil, tilsat kortere soloer. Bag ham lå James Hornsey og Mark Keen klippefast og solidt på bas og trommer, men det var tydeligvis MacLean, der var i centrum.

Det let melankolske sange var ofte i moderat tempo, og der blev til tider brugt whiskers på trommerne i et udtryk, der på én gang var tilbagelænet og samtidig kontrolleret. Publikum var begejstrede, og MacLean virkede oprigtigt beæret over den store entusiasme, der også resulterede i, at bandet som første og eneste navn på Pop Revo fik lov at spille ikke blot et, men to ekstranumre. De mange fans i salen fik tydeligvis, hvad de havde håbet på, mens nærværende anmelder tillader sig at mene, at en del af sangene mindede lidt meget om hinanden. Jeg har dog heller ikke nærlyttet til gruppens plader i årevis, hvilket der givetvis var mange fremmødte, der havde. Jeg fik dog lyst til at udforske The Clienteles univers nærmere, og man kan kun håbe, at gruppen har fået smag for at spille sammen igen oven på deres store succes på Pop Revo.