Editors
The Weight of Your Love

Editors: The Weight of Your Love

Album / Target Distribution
Udgivelse D. 01.07.2013
Kristian Bach Petersen

På åbningsnummeret The Weight lyder det højstemt fra Tom Smith: "I promised myself I wouldn't sing about death. I know I'm getting boring". Ganske ildevarslende, når man nu holder af Editors' dystre og bestemt ikke kedelige univers.

Desværre er der et gran af sandhed i dette ellers ret suveræne patosladede åbningsnummer. For selvom Editors, efter en flirt med synth og det efterfølgende brud med guitarist Chris Urbanowicz, er tilbage på den guitarrockede vogn, er det, som om noget skarphed mangler.

Singleforløberen A Ton of Love er, som annonceret tidligere på året, et "stort" rocknummer af den amerikanske og Springsteen'ske skole med et omkvæd, der gjalder "desire" og masser af drive. Det er sådan set okay, men savner det bid og den intensitet, man, baseret på bagkataloget, kan forvente fra bandet. Det samme lider Formaldehyde under. Det er sådan lige pænt og ufarligt nok. På Hyena bliver der vist tænder, når der snerres "with all the lies in front of us / the world looks so ridiculous", men man sidder stadig med en fornemmelse af, at det ville have været et bedre nummer, hvis det havde været at finde på en af de tre tidligere skiver fra bandet.

Der er også fine takter. Sugar er den eneste synth-rest fra sidste album, Depeche Mode-klingende og virkelig godt, og What Is This Thing Called Love er en fin ballade, hvor Smiths fortrinlige vokal får et ekstra falset-løft. Overordnet virker det dog som om, Editors har givet køb på deres mest værdifulde arvegods for at lave en mere lettilgængelig rockplade.