Emmelie de Forest
Only Teardrops

Emmelie de Forest: Only Teardrops

CD / Universal Music
Udgivelse D. 06.05.2013
Nanna Jenner Jensen

Grand Prix-vinderen Only Teardrops er absolut bedste nummer på albummet, med dets "million-dollar-omkvæd", der sidder fast i hovedet efter et enkelt lyt. De bombastiske trommer og fløjter har man valgt at fortsætte med på pladen, og brugen af flere autentiske instrumenter i produktionen giver et tiltrængt friskt pust inden for genren. Men det bliver samtidig også albummets akilleshæl, for det er knap så klædeligt at blande fløjte med disko-bas og dubstep-trommer. Man låner lidt for mange af de elementer, der gjorde Grand Prix-hittet unikt og kører det på samlebånd, "bare fordi".

Tendensen til, at Grand Prix-plader skal indeholde hittet to gange i forskellige versioner, er også til stede her. Dog har man valgt at benytte sig af et symfoniorkester, der også åbner ballet på Teardrops Ouverture. Point for at ville tænke lidt ud af boksen, men det virker bare malplaceret at have en symfonisk ouverture, der går direkte over i et andet nummer, Hunter & Pray, der har fire-i-gulvet bas tilsat trommemaskine. Numrene er ellers hæderlige og har en god dynamisk opbygning. Emmelie synger rigtig fint – en smule for affekteret til tider – og på mange måder vækker det associationer til Shakira fra hendes Whenever Wherever-dage. Alt i alt er det ikke et album, der opfinder den dybe tallerken, men kan man lide Emmelies stemme og lyd, så er pladen et udmærket køb. Man skal bare ikke forvente hits i samme klasse som Only Teardrops. Men igen: Hvor tit skriver man også lige en Grand Prix-vinder i den liga?