Beyoncé: Forum, København

Beyoncé, Forum, København

Beyoncé: Forum, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

118 millioner plader solgt verden over, foruden de yderligere 50 millioner som verdens bedste pigegruppe. Der er ikke tvivl om, at det er verdens mest indflydelsesrige sangerinde, som gæstede København i aften. Fans havde ventet på at komme ind siden morgenstunden, og mod aftenen var der nærmest euforisk stemning blandt de 10.000 fans der havde købt billet.

Opvarmning: Luke James

Opvarmningen var en ung talentfuld r&b-sanger, Luke James, der snart er klar med sit debutalbum. Det er ikke uden grund, at Beyoncé har valgt ham til at varme op for sig, da han besidder en imponerende vokal. Kun flankeret af en keyboardspiller bød han på klassisk crooner porno-r&b med store muller og vaskebrædt, hvilket passede de mange festklare piger i publikum fint. Men det var mest, da han lavede covers af Michael Jacksons The Way You Make Me Feel og Marvin Gaye at folk reagerede. Efter en halv time var han ikke så spændende mere.

Royal intro og eksplosiv start

Vi skulle vente yderligere en halv time på Queen B, og i mellemtiden fik vi lov at opleve hendes reklamer for hendes egen parfume, H&M, Pepsi samt et velgørende formål på videoskærmene i hver side af scenen. Præcis klokken 21 slukkedes lyset, og et brag af en koncert, der som forventet var planlagt ned til mindste detalje, åbnede med en superflot video, hvor Beyoncé klædt i hvide middelalderlige gevandter og hvid paryk som en dronning gjorde hof. Og så pludselig stod hun der på scenen som en anden Michael Jackson i hvidt outfit, og hele Forum eksploderede i lys, farver, fyrværkeri og flammer. Hun åbnede showet med uptempo-numrene Run The World (Girls) og End Of Time. Salen kogte allerede på dette tidspunkt.

Hun fik hilst pænt på publikum og skruede tempoet ned på Flaws And All. Trods den enorme energi med fuld knald på dansen lød hun fuldstændig fejlfri og perfekt. På scenen blev musikken leveret af hendes 11 kvinde store band The Sugar Mamas. Ledet af hendes egen "Slash", guitaristen BiBi McGill og derudover tre på kor, to på keys, trommeslager, bassist og tre på horn. Hun blev flankeret på scenen af ikke mindre en otte kvindelige dansere og de eneste to mandlige dansere (som var tvillinger). Alle selvfølgelig uovertrufne eksperter på hver deres felt.

De ene hit afløste det andet. Koncerten fortsatte med Get Me Bodied og Baby Boy. De bevægelige kæmpe videoskærme viste specielt lavede film til hvert nummer, som i samarbejde med det overdådige lysshow gjorde oplevelsen af musikken magisk. Trods det store rum og den kanonhøje volumen var lyden suveræn og kom helt ud i alle hjørner. Der var ikke sparet på noget.

I nærkontakt med publikum

Selv om showet var nøje planlagt, fik Beyoncé alligevel kommunikeret med publikum, så det aldrig virkede distanceret eller koldt. Ud over at performe fejlfrit havde hun publikum i sin hule hånd og formåede at være til stede under hele koncerten. Hun havde skiftet til et sort outfit og fyrede Diva af. Efter et kort break spillede bandet det vildeste disko i form af Donna Summers Love To Love You, noget som kunne få denne old-school anmelder op af stolen. Beyoncé/Sasha Fierce kom nu ind i et frækt rødt outfit og sang en af sine fedeste numre Naughty Girl, der gled over i Party, og i en luftig rød kjole sang hun det rockede Freakum Dress, hvor McGill selvfølgelig fyrede en guitarsolo af komplet med tændte fontæner i begge ender af guitaren. Et kort break igen, og rocken fortsatte i sort læder med nummeret I Care

I Miss You blev sunget i en sort kjole med sølvglimmer og derefter Why Don't You Love Me med indlagte pauser på de helt rigtige steder til at drive publikum amok på den fede måde. Først når publikum skreg i vilden sky, fortsatte sangen. Cool. Skift til tætsiddende blå dragt med glimmer og Beyoncé slangede sig ovenpå et flygel til 1+1

Derefter tog hun en flyvetur ud til en lille fredet ø midt i salen omkring lydpulten, hvorfra hun sammen med sine dansere gav Irreplaceable. Super fedt med så stort et publikum at nå ud til de bagerste rækker på den måde. Der var nogle specielt inviterede, som havde fået sæder midt i denne ø. En armslængde fra dronningen, og selvfølgelig var der et fjols, som ikke kunne holde fingrene væk. Beyoncé kvitterede med en advarsel om, at hun godt kunne få ham eskorteret ud. Pinligt. Inden hun fløj tilbage på scenen, fik hun også lige leveret Love On Top og Destiny's Child-nummeret Survivor

Fornem afslutning

Halvanden time af koncerten var allerede fløjet af sted, og Beyoncé lovede, at det ikke var ovre. Så fik vi Single Ladies, der fik publikum i ekstase. Det var en til lejligheden specielt tilpasset koncertversion, som hun leverede i sort og guld. Så skiftede temaet til farverig afrikansk jungle, og Beyoncé og pigerne kom ud i blomstrede kjoler. Vi blev trakteret med det nye uptempo nummer Grown Woman. Noget, som publikum tydeligvis ikke helt kunne synge med på.

Koncerten sluttede efter cirka to timer, og Beyoncé gav sig tid til at takke sine folk og ikke mindst sine fans på behørig vis. Hun begyndte at synge Whitney Houstons (Dolly Partons) I Will Always Love You, som hurtigt gled over i Halo. Noget, som publikum kunne være med på og den perfekte afslutning.

Selvfølglig var der enkelte favoritter, som ikke kom med i repertoiret, men der kan virkelig ikke sættes en finger på Beyoncés performance og showet i det hele taget denne aften. Det var lige nøjagtigt så stort og fortryllende, at alle forventninger blev indfriet. Publikum var i den grad på under hele koncerten, og flere gange under koncerten var jublen så stor, at man kunne blive bekymret for om balkonen kunne holde.

Koncerten kunne på flere punkter sammenlignes med Michael Jacksons. Hans koncerter står dog stadig som de største. Der er dog ingen tvivl om, at Beyoncé som den mægtige stjerne og ener, hun er, skinner utroligt stærkt live. Især i den opsætning, vi oplevede i aften. En koncert, som vil blive husket.  Og hvis hun holder, hvad hun lovede, nemlig at vende tilbage, kan det varmt anbefales at købe billet.