Kim Larsen & Kjukken: Indelukket, Silkeborg

Kim Larsen & Kjukken, Indelukket, Silkeborg

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Arkivfoto

Da jeg sidst i januar måned overværede premieren på Kim Larsen & Kjukkens vinterturné, var jeg lidt forbeholden med begejstringen. Nu er det så næsten blevet sommer, og aftenens koncert med et af landets flittigste orkestre viste et alt andet end metaltræt herrehold. Faktisk var det langt hen ad vejen så stor en fornøjelse, at det nok må siges at være den bedste koncert, jeg har været til med Larsen & Kjukken – og jeg har efterhånden hørt mere end et par håndfulde. Godt nok var aftenens sætliste stort set identisk med vinterens, men der var en helt anden spilleglæde og energi denne aften i Silkeborg, hvor mere end 2000 publikummer også ville lege med.

Bandet med Larsen i spidsen kom på scenen lidt efter klokken 20 og lagde ud med rockeren "Tyvetøsen" fra det seneste udspil, "Du Glade Verden". Fuldt tryk på fra start af, og publikum kom rigtigt med i trepakken med "Det Var Inga, Katinka Og Smukke Charlie På Sin Harley", "Christianshavns Kanal" og ikke mindst en betagende "De Smukke Unge Mennesker" med Larsen på akustisk guitar og fløjteduet med sidemand Jesper Haugaard. Man stod dér en dejlig maj-aften i 2013, og selvom en del af guldet er skrevet engang i stenalderen, så var det altså sindssygt stort at få lov til at synge med på fx den med Inga og Katinka og linjer som: "Udenfor var månen fuld/Og mælkevejen lå på lur/Nogen dingled' bare hjem/Andre tog på nattergaletur". Fandens fed bodegapoesi.

Utallige højdepunkter
Noget af det, jeg lagde mest mærke til, var den yderst løsslupne stemning på scenen, hvor det var tydeligt, at Larsen var lige i sit es. Det samme med bandet, som faktisk virkede decideret tændte. Karsten Skovgaard var som altid en kæmpe fornøjelse på sit seksstrengede våben, og i første halvleg havde han store øjeblikke i en episk "Kloden Drejer Stille Rundt" og ikke at forglemme punkeren "Her Står Jeg". Jesper Haugaard på bas og keyboard (ofte samtidigt) lagde sammen med Skovgaard et herligt kor oven i Larsens røst – og hvor synger den mand bare stadig som en drøm. Ørering, sixpence og åbentstående skjorte, så man lige kan ane de grå hår på brystet. Så kører bussen. Jesper Rosenqvist på tønder synes jeg de sidste gange har virket lidt halvtræt, men sørme om han ikke også var vågnet op til dåd og leverede saft og kraft til noget ufatteligt velspillende foran ham.

Larsen præsenterede sidste sang i første sæt nogenlunde således: "Da jeg skrev den her sang, var det forbudt at være homoseksuel, men til gengæld måtte man gerne ryge. I dag er det lige omvendt. Hvorfor kan folk ikke bare leve det liv, de gerne vil?" Godt spørgsmål, min herre, og verdens bedste kærlighedssang "Kvinde Min" fik det midtjyske publikum til nærmest at skrige med på stroferne.

Sangene kan aldrig slides op
Jeg siger bestemt ikke, at mandens sange er ufejlbarlige, og jeg synes stadigvæk ikke sidste års album er Larsens bedste, men selv indslag som "Solopgang Til Måneskinspriser" og "Du Glade Verden" (sangen) kom i Silkeborg ud over scenekanten med en heftig pondus. De vandt på spilleglæden. "Den Gyldne Middelvej" med Karsten Skovgaard som imam var derimod en hjørnesten i koncerten.

Anden omgang var en rå en af slagsen, og efter en akustisk åbning med "Sød Symfoni" og "Så Meget Jord" fik d'herrer endnu engang tændt ild til publikum med "Byens Hotel" og "Jutlandia" lige efter hinanden. Og så tænker jeg... Hvad kan man overhovedet tilføje til sange som de to sidstnævnte? Ingenting, for de er så evigt grønne og så evigt velfungerende, at det næsten er uhyggeligt. Med Larsen på rød cigarkasse-spade fik vi også en larmende og legesyg "Fifi Dong" tilsat dans af både manden selv og kapelmester Skovgaard, hvor festen nåede nye højder. Fællessangen fortsatte i "This Is My Life", der som altid var et kapitel for sig, og "Gør Mig Lykkelig" gjorde os sjovt nok lykkelige.

På vinterturnéen var overraskelserne ganske mange, og en af de helt store var, at "Refrainet Er Frit" blev trukket ud af stald efter mange år, og den skulle Silkeborg-publikummet da heller ikke snydes for – og igen. Kan en som denne nogensinde ødelægges? Svaret er nej. Rå rock og rul og Lorelei, du kan rende mig.

Som om vi ikke var blevet trakteret med nok af det gamle guld, blev aftenens seance sluttet af med "Det Bedste Til Mig Og Mine Venner" og en rørende "Dejlig Er Jorden". Måske ikke det mest åbenlyse valg at slutte af med i en sådan en udendørs koncert, hvor en del af publikum havde fået, så sixpencen passede, men også den blev slugt råt og satte punktum for en koncert, som kun Larsen og company kan lave dem – og det bliver ikke bedre. Så tak for den og tak for dig, Larsen.

Kim Larsen & Kjukken er på turné hele sommeren, og spilleplanen kan ses på www.kimlarsen.dk