Glenn Lenoard's Temptations Revue : Store Torv, Aarhus

Glenn Lenoard's Temptations Revue , Store Torv, Aarhus

Jeg havde ikke lige set det komme, at et spin-off af den legendariske Motown-vokalgruppe The Temptations en aften skulle stå og synge på en mobilscene på Store Torv i Aarhus til en gratiskoncert i forbindelse med den såkaldte USA Festival. Det var ikke desto mindre det, der skete denne smukke juniaften, med Aarhus Domkirke som stemningsfuld baggrund.

Kun en af de fem sangere i Glenn Leonard's Temptations Revue har dog direkte forbindelse til de rigtige The Temptations, nemlig Glenn Leonard, der var forsanger i perioden 1975-83, altså i slutningen af soul/r&b-gruppens kommercielle storhedstid. De fire øvrige vokalister viste sig dog også at være fremragende sangere, som så ud til at være minimum jævnaldrende med den 65-årige Glenn Leonard. To af dem, Joe Blunt og Joe Coleman, har tilmed været sangere i to andre ældre vokalgrupper, The Platters og The Drifters.

Flere tusind personer var mødt frem til koncerten, hvor vokalkvintetten stillede op på den temmelig lille og lave mobilscene med egen keyboardspiller og derudover et band på fem danske musikere på henholdsvis guitar, bas, trommer, keyboard og slagtøj. Danskerne og amerikanerne havde kun mødtes og øvet én gang, fortalte Glenn Leonard, men de spillede glimrende sammen, om end bandet bortset fra enkelte korte soloer holdt sig meget i baggrunden. Det var tydeligvis de fem sangere – klædt i hvide jakkesæt – som var aftenens stjerner.

Glenn Leonard er stadig i besiddelse af en imponerende falsetstemme, og de fire øvrige vokalister leverede flotte vokalharmonier i op til firstemmige arrangementer – førstetenor, andentenor, baryton og bas (flere af medlemmerne sang både tenor og baryton, Andre Jackson endda både tenor, baryton og bas) – ligesom de lejlighedsvis sang solide leadvokaler. I bedste Temptations-stil havde de også indøvet koreografier, og lyden og synet af de ikke helt unge sangeres elegante omgang med toner og dansetrin spredte begejstring på hele Store Torv.

Aftenens repertoire bestod ikke overraskende af de soulfulde hits fra The Temptations' storhedstid i 60'erne og 70'erne såsom "Get Ready", "Ain't Too Proud To Beg", "Just My Imagination (Running Away With Me)", "My Girl" og ikke mindst "Papa Was A Rollin' Stone". Sidstnævnte sang blev afviklet i et lidt for højt tempo til min smag, hvor groovet og smerten i teksten ikke rigtigt nåede ind under huden, og den groovy basgang var lidt for diskret – og det klassiske trompet-tema blev upersonligt spillet på keyboard. Ellers var det en fornøjelse at høre de gamle klassikere fremført af så veloplagte vokalister, der også charmerede sig langt ud over scenekanten. Vi fik også The Platters' "Only You" og The Drifters' "On Broadway" som en særlig hilsen fra de to sangere Joe Blunt og Joe Coleman, der som nævnt har sunget i de to grupper.

At der trods alt ikke var tale om de oprindelige Temptations, mindede Glenn Leonard os om flere gange, blandt andet ved en hyldestsang til de både afdøde oprindelige medlemmer og det eneste nulevende af slagsen, Otis Williams, der i øvrigt stadig turnerer med en anden gruppe – under navnet The Temptations.

Helt den ægte vare var det altså ikke, men på den anden side stadig meget mere end et kopiorkester. En absolut fornøjelig koncert, der med sine 75 minutter tilmed blev noget længere end de annoncerede tre kvarter. Kun den lille, lave scene og den ret lave lyd – formodentlig af hensyn til naboerne – trak lidt ned i helhedsindtrykket. Jeg tvivler på, hvor meget man kunne høre eller se, hvis man ikke var så heldig at komme tæt på scenen. Havde Glenn Leonard's Temptations Revue leveret samme show i en koncertsal, kunne det have været rigtig stort.

PS: Efter koncerten blev bandet af konferencieren omtalt som "Glenn Leonard's Temptations Revenue" (indtægt) og altså ikke "Revue" (revy). Måske en freudiansk fortalelse, al den stund at koncerten var arrangeret af Aarhus City Forening, der organiserer Aarhus' handelsliv. Og både sangernes, musikernes og handelslivets indtægter denne aften skal være alle parter vel undt.