Boards Of Canada
Tomorrow's Harvest

Boards Of Canada: Tomorrow's Harvest

Album / Warp Records
Udgivelse D. 10.06.2013
Simon Nathanael

Årets nok mest succesfulde virale kampagne for et musikprodukt kulminerer i et album, som er lige så frygtindgydende og forstyrret, som det er dybsindigt og fortrøstningsfuldt. Duoen er vendt tilbage til en mere dyster, esoterisk fremstilling, der lyder som soundtracket til fremtidens mediedækning af en verden affolket af folkets egen grådighed – og alligevel er der en solopgang på horisonten.

Duoen vinder opmærksomhed ved en, i disse tider, sjælden kapacitet til at eksponere sit publikum for få, men nænsomt placerede omstændigheder, inden den saftige dramaturgi og det egentlige plot afsløres. Det er det, forfattere kalder eksposition: evnen til at kreere et univers om det, der sker, inden det sker. Fortællestilen genfindes i samtlige af duoens album inklusive dette, hvor små, minutlange melodi-bidder og lydlandskaber konstant interagerer med de "rigtige" kompositioner og skaber en kontekst, i hvilken de korteste numre som Telepath og Sundown er meningsdannende for de længste som Cold Earth og Nothing Is Real.

Det samme sker i produktionen. Her er ingen lineære, statiske opbygninger til et forudsigeligt klimaks, men i stedet møjsommeligt gennemarbejdede strukturer i hver enkelt trommelyd, feltoptagelse og synthesizerlag, hvor intet lyder helt, som det lige gjorde. Det hele roterer om det samme center uden at afsløre dets indhold. Forløsningen er en mørk mystery box rundt om næste hjørne – og så det næste – og musikkens lyd og udtryk lige så særegent og uberørt som de sletter, den afbilder.