Love Shop : Northside Festival, Blue Stage

Love Shop , Northside Festival, Blue Stage

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Det er ikke til at mærke, at Love Shop er kaldt ind i 11. time for at erstatte Bloc Party, der igen har aflyst en dansk koncert i sidste øjeblik. Jens Unmack (der er fløjet ind fra Berlin til lejligheden) og resten af bandet udgør nemlig en solidt sammenspillet enhed, der står på festivalens blå scene for med "Drømmenes København" at tænde op under NorthSide.

Sangen følges op af "Det Tog Mig Et År", og endnu engang må man forundres og imponeres over Mika Vandborgs evne til at udfylde det tonale tomrum, Henrik Hall efterlod, på respektfuld og seksstrenget vis – mandens personlighed og scenepresence kan aldrig erstattes.

Unmack fortæller, at bandet længe gerne har villet spille på NorthSide, og at de sad derhjemme og stak nåle i Bloc Party-voodoodukker for at komme af sted, og ifølge den sprællevende forsanger er det en fornøjelse endelig at være her – den går begge veje.

Love Shop leverer en tungt swingende "Hvorhen? Hvordan? Hvornår?", hvorunder Unmack viser hvor fremragende en frontmand, han er og cementerer at kærlighedsbutikken stadig er et udsyrsstykke live – selv på afbud. Bandet er intet mindre end eminente formidlere af deres storslåede sange, hvor poesien lever i bedste velgående side om side med guitarerne og det notorisk stive hvide beat.

Under "En Nat Bliver Det Sommer" fjerner skyerne sig passende fra solen, og en stund tager man sig i at glemme, hvor meget man havde glædet sig til at se Bloc Party. Særligt når en blændende smuk "Skandinavisk Lyst" sammen med blandt andre "Redningsklar" og "Love Goes On Forever" viser, hvor dejlig en sommerdag på en Aarhus-græsplæne i musikalsk selskab kan være.

En stærk bedrift fra det ukuelige orkester, og med mindre man ligefrem er modstander af Unmack og co, leverede de en fyldestgørende erstatning for de uberegnelige briter, som forhåbentlig vender tilbage på et eller andet tidspunkt.