Phoenix : NorthSide Festival, Blue Stage

Phoenix , NorthSide Festival, Blue Stage

Det er ni år siden, franske Phoenix sidst spillede i Jylland (det var på VoxHall), så det var et på disse kanter længe ventet band, der gæstede NorthSide tidligt fredag aften. Siden sidst har de fået deres store gennembrud med deres fjerde album, "Wolfgang Phoenix Phoenix", og det var også det album, der var hyppigst repræsenteret denne aften, også selvom Phoenix for to måneder siden har udsendt nok et album, "Bankrupt!"

Det var dog et nummer fra "Bankrupt!", der fik lov at åbne koncerten, nemlig albummets indledningsnummer, "Entertainment". Den velklædte kvartet var – bagerst på scenen – udvidet til en sekstet med en trommeslager og en keyboardspiller, der også til tider spillede trommer. Noget af det første, der slog mig, var, hvor god lyden var – i hvert fald dér, hvor jeg stod, lige ved siden af mikserpulten (hvor lyden som regel er bedst). Det var næsten som at høre albummet hjemme i stuen, med både trommer, keyboard (og senere bas), guitar og ikke mindst sanger Thomas Mars' stemme klart udskilt fra hinanden.

Thomas Mars' bløde og meget rene stemme – som var mikset langt frem i lydbilledet – stod faktisk så perfekt, at jeg et øjeblik overvejede, om der var tale om playback eller brug af AutoTune, men det var det dog ikke, fandt jeg snart ud af – han synger bare godt. Og god lyd var også det, Phoenix' perfektionistiske pop-rock fortjener, med dens mange detaljer og elementer af funk og elektro og tydelig inspiration fra især 70'erne og 80'erne.

Også visuelt var der kælet for detaljerne. Ud over at bandet var elegant klædt med brug af jakkesæt, blazere og skjorter i tidløst italiensk design var hele bagscenen ramme om et avanceret lysshow, som dog i koncertens begyndelse ikke helt kom til sin ret, da solen på det tidspunkt stod lige ind i øjnene på publikum. Men senere viste det sig i fuld effekt. Storskærmsbillederne på siden af scenen viste i øvrigt adskillige gange den fiffige detalje, at de to keyboards på scenen – et hvidt og et sort – kun havde henholdsvis hvide og sorte tangenter. Altså en ren visuel gimmick – der var ikke byttet om på tonerne.

Efter åbningsnummeret fulgte flere numre fra "Wolfgang Amadeus Phoenix". Her kunne man blandt andet nyde de mange fingerspillede guitarpassager, hvor de to guitarister Laurent Brancowitz og Christian Mazzalai spillede det ene småfunky riff efter det andet, riff, der enten flettede sig ind i hinanden eller blev spillet unisont. Hittet "Lisztomania" blev spillet allerede som tredje nummer, og publikum var begejstrede. Heldigvis lykkedes det Phoenix at bevare momentum også herefter, selvom måske havde spillet deres bedste koncert af hænde.

Den 13 år gamle single "Too Young" blev spillet en lille halv time inde i koncerten, men det fremragende nummer fik dog kun lov at spille til og med første omkvæd, inden Pheonix gik over i den ni år yngre "Girlfriend". En fin overgang og en forfriskende overraskelse, men jeg havde dog gerne hørt sangen i sin helhed. Også det nye nummer, den groovy og herlige "Trying To Be Cool" fik en outro fra en anden ny sang, "Drakkar Noir", og senere blev de to anno 2000-sange "If I Ever Feel Better" og "Funky Squaredance" flettet sammen – sidstnævnte komplet med orignialudgavens pikrock-guitarsolo.

"Love Like A Sunset" sluttede med en flot unison passage fra de to guitarister helt uden andre instrumenter og viste Phoenix fra deres mest formfuldendte side. Deres mere rå dimension kom frem, da Thomas Mars mod slutningen af koncerten flere gange tog tilløb til crowdsurfing, stadig uden at tabe pusten eller miste stemmen. Imponerende.

Koncerten sluttede med outroen fra "Entertainment", der også åbnede koncerten, og Phoenix bandt dermed en smuk sløjfe om en vellydende koncertpakke, hvor de gode sange stod i kø, og de stilige franskmænd udstrålede overskud og engagement. Der må gerne gå mindre end ni år, inden de kommer tilbage på disse kanter.