Nephew : NorthSide Festival, Green Stage

Nephew , NorthSide Festival, Green Stage

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Nephew leverede fredag nat alt det, som en god Nephew-koncert skal indeholde. Vi fik nemlig hit på hit på hit på.... For nevøerne var kommet for at skabe en fest for os, og dén mulighed tog NorthSide folket imod med åbne arme. Bandet er af flere - på godt og ondt - blevet kaldt "de nye TV-2", og det skyldes, blandt andet, deres folkekære appel. Men netop her vil jeg lægge tryk på sidste stavelse i "folkekære" - for kære Nephew, af hjertet tak for at samle os i en ren afslutningseufori på NorthSide fredag aften. Det var en fornøjelse. Og trods et kæmpe opbud af gode koncerter forinden med internationale navne, så er der nu noget helt særligt over at samles i flok og skråle med på vort modersmål. På den meget gode måde.

Hvor meget end Nephew dog gerne vil ses som en helhed i deres konstellation som band, så er udtrykket "Kvamm & co." ikke kommet ud af den blå luft. Og endnu engang bevidste Simon, at han har den helt særlige karisma, som gør musikere til stjerner. Og trods den massive folkemængdes opbakning i antal, så lå der en kæmpe ydmyghed fra bandets side. Flere gange blev vi bedt om at klappe os selv på skulderen, og Kvamm sendte højlydte tanker til kollegaerne fra Spleen United, der spillede på samme tid på anden scene. Måske jeg bare er gammeldags, måske er det den indgroede jantelov - men jeg synes, der ligger noget smukt i at være ydmyg og taknemlig for sit publikum - og rent faktisk vise det.

Det var helt rigtigt tænkt af NorthSide at lade et dansk band lukke og slukke for første festdag. Og det var helt rigtig booket at sætte Nephew ind på lige præcis dén plads. Festivalgæster over midnat kan være et utaknemmeligt publikum til tider. Natten er ung, promillen er høj. Men de danske nevøer formåede at tage os alle sammen i et kæmpe bjørnekram og levere det, som de er enormt dygtige til. Nemlig hit på hit på hit på.... Ja, det var en folkefest, og ja, sådanne koncerter synes jeg også fortjener deres fulde belønning. Så tak, Nephew, I gjorde det skidegodt.