Navneløs : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Navneløs , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Den østjyske gruppe Navneløs var årets andet navn på Pavilion Junior-scenen. Bandet udgav sidste år ep'en "EP", som har fået fine anmeldelser, blandt andet i GAFFA, og de er også at finde på blandt andet årets Smukfest i Skanderborg.

Navneløs lagde stemningsopbyggende ud med et nummer, hvor de enkelte medlemmer gik på scenen enkeltvis og gik i gang på deres instrumenter. Først bas, så violin, dernæst to guitarer, keyboard og trommer, og til sidst kom bandets eneste kvindelige medlem, sangerinden Lin Rosenbeck ind og begyndte at synge. Navneløs har tydeligvis sans for sceneoptræden, også selvom de er unge og gav deres første interview for kun et år siden, som de fortalte fra scenen.

Lin Rosenbeck har en kraftig og udtryksfuld stemme, og det er hun næsten også nødt til at have, hvis hun skal have ørenlyd i Navneløs' lysbillede. Med seks instrumenter i gang samtidig, heriblandt to guitarer og en violin, kræver det sin sanger at trænge igennem. Ikke mindst hvis man skal kunne høre gruppens dansksprogede tekster, som virker gennemtænkte.

Navneløs spillede udmærket, og brugen af violin var en dramatisk og stemningsskabende effekt. Jeg synes nu, Navneløs var bedst i de mere afdæmpede passager, for eksempel "For Dig Dreng" og "Verdens Ende", hvor alle musikere på scenen bortset fra bassisten i sidstnævnte sang spillede guitar. Det virkede stærkt, også fordi sangen hører til bandets bedre.

Andre gange, når der var masser af forvrængerpedal på guitarerne – og det var der tit – virkede musikken en anelse forkrampet og anspændt, som om Lin Rosenbeck og de to guitarister konkurrerede om at overdøve hinanden, og de øvrige musikere kæmpede hårdt for ikke at blive overhørt. Det berømte mantra "less is more" er tydeligvis ikke noget, Navneløs dyrker, men det skulle de måske prøve. Bare lidt. For de har absolut talent, både for sangskrivning og stemningsopbygning, og de er glimrende musikere. Men nogle gange er mindre altså mere.