Broke : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Broke , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Den danske duo Broke har fået god vind i sejlene inden for det sidste år, hvor de både har udsendt mixtapet "Lifestyle Mixtape", har optrådt ved upcoming-festivalen Vegas Udvalgte og Spot Festival og nu er på programmet på Roskilde Festivals Pavilion Junior-scene.

Duoen alias synthspiller, programmør og sanger Simon Littauer og guitarist og sanger Mads Bergland havde allieret sig med en hårdtslående og glimrende trommeslager, og der var lagt op til fest, selvom det stadig kun var sidst på eftermiddagen. Broke lagde ganske vist afdæmpet ud med et nummer, der i begyndelsen var uden beats, men trommerne kom snart på, og i løbet af koncerten udviklede der sig næsten rave-stemning i hvert fald oppe foran scenen.

De hårdtpumpede trommer, den dybe elektrobas og de brede synthflader havde god plads i lydbilledet, og det var svært at stå stille til de inciterende rytmer. Til tider blandede de håndspillede trommer sig med programmerede rytmespor på effektiv vis. Det swingede sgu. Vokalerne blev leveret på skift af de to medlemmer, til tider kørt gennem en vocoder for Mads Berglands vedkommende, næsten konsekvent sunget i falset for Simon Littauers vedkommende, men sættet bød også på flere instrumentalnumre og længere passager uden vokal i de enkelte sange.

De to sangere gjorde det rimeligt, men den bedste vokalpræstation blev utvivlsomt leveret af gæstesolisten MØ, der alene sang nummeret "Let The Youth Go Mad". Hendes fyldige og udtryksfulde vokal og aggressive stemmeføring overgik klart de to faste bandmedlemmers, og i det hele taget var den herligt umiddelbare, i-dit-fjæs-agtige og groovy "Let The Youth Go Mad" aftenens højdepunkt.

Adskillige numre bød på heftigt guitarspil fra Mads Bergland, men guitaren var desværre mikset temmelig lavt i lydbilledet i forhold til synths og trommer, og derfor ramte guitaren ikke for alvor denne lytter, selvom Bergland svedte voldsomt for sagen og på et tidspunkt smed T-shirten. Kun i de få mere afdæmpede passager kunne man for alvor høre guitaren, i hvert fald der, hvor jeg stod midt i det trekvart fyldte telt.

Broke leverede en overbevisende performance, hvis man skal måle på deres evne til at skabe en fest for publikum og til at fylde et dansegulv. Nogle af de musikalske detaljer, ikke mindst guitarspillet, druknede i den gode stemning, men alt i alt gjorde Broke det hæderligt. Og efter to forholdsvis afdæmpede første bands på Pavilion Junior, Ice Cream Cathedral og Navneløs, så fandt Pavilion Junior-scenen for alvor festen med Broke. Og fest, det skader jo aldrig på en festival.