Kaka: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Kaka, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Kaka var sidste navn i Pavilion Junior-teltet på Roskilde Festivals første dag, og hvor teltet tidligere på dagen ikke havde været mere end næsten fuldt, var der fuldstændig proppet, da Kaka gik på scenen iført nydeligt jakkesæt – faktisk strakte kødranden af publikummer sig meget længere end til teltdugen. Kaka var da også den mest kendte kunstner på Pavilion Junior-programmet denne søndag med 900.000 visninger på YouTube af sit nok mest kendte nummer, "Bang Bang (Reggaejam)".

Det massive fremmøde sendte tankerne i retning af sidste års Pavilion Junior-koncert med Klumben & Raske Penge, der ligesom Kaka er en del af de sidste par års store danske dancehall-bølge, og Kaka leverede også den fest, alle var sat op til. Han stillede op med backup-rapperen Fresh-I og bandet Donkey Sound bestående af guitar, bas, trommer, slagtøj og to keyboardspillere og blandt andre den allestedsnærværende danske reggae- og dancehall-godfather, Pharfar, på slagtøj. Få takter inde i første nummer var Pavilion Junior-teltet et hav af viftende hænder, og sådan fortsatte det faktisk hele koncerten igennem.

Koncerten understregede, hvor et godt rapflow Kaka har, også når tempoet er højt, og at han også er en udmærket sanger med en markant og ganske lys stemme, der heldigvis klarer sig uden den ellers velkendte dancehall-unode AutoTune. Med et velspillede band i ryggen var det ikke noget problem for de mange aktører på scenen at holde humøret højt i teltet, og vi nærmede os kogepunktet, da Kaka annoncerede en ganske særlig gæst: Nemlig Shaka Loveless, der kom og veloplagt fremførte sit kæmpehit "Tomgang", og hele teltet sang med, mens Kaka trak sig tilbage for et øjeblik. Hitparaden fortsatte med Wafande, der kom og gav os sit hit "Gi' Mig Et Smil" med indlagt rap af Kaka, inden Kaka igen overtog scenen – nu i fodboldtøj.

På et tidspunkt ville Kaka have publikum til at råbe "Big Kaka" til ham – det stod der også på hans fodboldtrøje – hvorefter han rappede om at være speciel og rollemodel og skrive guldtekster, hvilket virkede en smule malplaceret, medmindre der er en ironisk distance her, jeg ikke helt har fanget. For Kaka fremstod ellers som en sympatisk og ikke udpræget storskrydende vokalist, og hvorfor ødelægge det billede? Han skriver tilmed intelligente tekster, for eksempel "Ingen Knive Når Vi Fester", hvis budskab tydeligt fremgår af titlen.

Mod slutningen af koncerten var det tid til endnu en gæstesolist, nemlig Pharfar, der trådte frem fra sin plads bag slagtøjet og fremførte sit eget hit, den ganske sexfikserede "La' Mig Rulle Dig", som igen vakte begejstring. Kort efter var det slut, men Kaka fik som årets første kunstner på Pavilion Junior lov til at give et ekstranummer, hvilket gjorde koncerten næsten en time lang og dermed lidt længere end de fleste andre koncerter på Pavilion Junior, der som regel sluttede efter tre kvarter. Koncerten var dog ikke for lang, fordi Kaka & Co. det meste af tiden holdt intensiteten høj. Hans tre gæstesolister – Shaka Loveless, Wafande og Pharfar – skal dog også have deres del af æren for, at det gik så godt. Uden dem havde Kaka næppe nået samme højdepunkter, alle hans talenter til trods.

Koncerten understregede dog, at den danske dancehall stadig lever og har det godt, her et par år efter, at den seneste danske bølge skyllede ind over landet med først Wafande, senere Klumben & Raske Penge, Shaka Loveless, Kaka og mange flere. Og med Kaka om bord bliver der næppe vindstille lige foreløbig.