Overthrow : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Overthrow , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Norske Overthrow var årets første metalband på Pavilion Junior-scenen. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at denne anmelder ikke er verdens største metalekspert, men omvendt krævede det heller ikke nogen doktorgrad i metal at aflæse, at Stavanger-gruppen, der sidste efterår debuterede med albummet "Adjust to Darkness", gjorde det glimrende i Pavilion Junior-teltet. De var både brutale, melodiske og velspillende. Første ord fra sanger Ole Gaard var "Destroy", og der gik ikke længe, før de forreste publikumsrækker i det næsten fyldte telt havde gang i en solid moshpit, som varede ved koncerten ud og til sidst nærmede sig en circle pit.

Overthrow spillede metal med elementer af både thrash og hardcore, og også smågroovy rytmer i et enkelt nummer, med en solid screaming-vokalist i Ole Gaard, mens Erlend Færevåg spillede stribevis af hurtige og virtuose guitarsoloer. Adskillige sange bød på veleksekverede og effektive temposkift, og Ole Gaard gjorde sit til at holde stemningen højt med hyppige opfordringer til fællesklap – noget, som publikum gladeligt tog imod. På den måde blev stemningen aldrig for alvor ond, selvom der blev kastet masser af djævletegn mod scenen. Sangene var samtidig så tilpas melodiske, at også ikke-metaleksperter som undertegnede kunne være med, og der var heller ikke mange publikummer, der sivede væk fra koncerten undervejs.

Norge har en stolt metaltradition, især inden for black metal. Overthrow viste, at de er klar til at bære faklen videre i den lidt blødere afdeling.