Morgan Heritage
Here Come The Kings

Morgan Heritage: Here Come The Kings

Album / VP Records
Udgivelse D. 02.07.2013
Henrik Bæk

Fem år er lang tid uden udgivelser i reggaemusikken, navnlig set i lyset af at de fem søskende i Morgan Heritage siden deres debut i 1994 har udsendt 15 album og siden 1999 i gennemsnit har udsendt et album om året. Frygten for at man aldrig kom til at høre nyt fra kvintetten havde sneget sig ind i de fleste reggaefans, men da gruppen sidste år udsendte ep'en The Return, fik de fornyet håb.

Nu er albummet så landet, og ud af de 12 skæringer er de ni spritnye, og produktionen står de fem alsidige søskende selv for sammen med en række repræsentanter for den yngste generation af Jamaicas producere, heriblandt Don Corleone og Shane C. Brown fra Juke Boxx Productions.Selvom der denne gang er tilsat en smule mere pop end tidligere udgivelser, vil hverken gruppens sound eller teksterne overraske dem, der er fortrolige med Morgan Heritage. Titelnummeret er et af albummets bedste numre, og den smukke fortolkning af Paul McCartney/Michael Jacksons The Girl Is Mine viser gruppens fra deres allerbedste side med de sublime vokaler og de uovertrufne musikalske arrangementer. Flere kærlighedssange finder man på numre som Perfect Love Song og Love Stoned med en oplagt Shaggy, der tungt sætter sig på kongekronen.

De socialbevidste budskaber har dog også fundet plads på albummet, iblandt disse det nyabinghi-inspirerede indledningsnummer Man Has Forgotten og Looking For The Roots, hvor gruppen efterspørger en tilbagevenden til de spirituelle rødder og mod Jah Rastafari.

Albummet er stærkt på centrale områder, som sangskrivning og arrangementer, men lever alligevel ikke helt op til de store forventninger, der har været til albummet, idet det blandt andet rummer genudgivelser af tre tidligere indspillede sange.