Mother Lewinsky: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Mother Lewinsky, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Mother Lewinsky havde trukket et fyldt Pavilion Junior-telt, da de gik på scenen klokken 17.30. Gruppen udgav dette forår deres selvbetitlede, velanmeldte debut-ep og spillede også på forårets Spot Festival. Den unge gruppe består af erfarne musikere, også kendt fra Tako Lako, Mescalin, Baby og Surf In Stereo og er som udgangspunkt en trio, men på Roskilde stillede de op med hele otte musikere i lineuppen, heraf tre strygere – to violiner og en cello. Gruppen gør nemlig en dyd ud af at have strygere som en central del af lydbilledet side om side med leadvokal, guitar, bas, trommer og keyboard.

Det viste sig at være en velfungerende kombination. Mother Lewinskys følelsesfulde pop-rock-sange egner sig nemlig fremragende til strygerne, som gik op i en højere enhed med Marc Facchini-Madsens stærke og ekspressive vokal. Bandet var heldigvis kloge nok til ikke at tvære strygerne ud over det hele, men dosere dem rigtigt og eksempelvis lade dem komme ind i omkvæd, introer, mellemspil og outroer og til gengæld holde lidt igen i versene.

Sangskrivningsmæssigt holdt Mother Lewinsky hele vejen et solidt niveau, uanset om tempoet var højt, medium eller lavt, om sangene var udadvendte eller mere melankolske, og der var masser af hitpotentiale og iørefaldende omkvæd undervejs. I en enkelt sang blev strygersektionen udvidet til omkring 15 (!) personer, mens de øvrige musikere til gengæld holdt inde, og det virkede stærkt – også på det tilfredse publikum.

Alt ansvar var dog ikke lagt i hænderne på strygerne, og der var således også plads til en lille, funky guitarsolo i en sang og sumpet orgel i en anden. Simon Kvamm dukkede dog ikke op, selvom han for nylig har indspillet en version af Nephews "Igen & Igen &" sammen med netop Mother Lewinsky og deres store strygergruppe, men også uden ham klarede Mother Lewinsky sig glimrende. Dem kommer vi til at høre mere til. Fire store stjerner herfra.