Bendik : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Bendik , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Den norske gruppe Bendik gav dagens næstsidste koncert i Pavilion Junior-teltet, som at dømme efter konferencierens opråb langt overvejende bestod af nordmænd. På disse kanter er bandet endnu heller ikke særlig kendt, og deres debutalbum, "Drømmen Gjør Meg Ingenting", har kun to måneder på bagen.

Bendik er i studiet en trio, men var live udvidet til en kvartet med lineuppen sang/guitar, guitar, keyboard og trommer. Musikken var eftertænksom og melankolsk, sine steder småpompøs og moderat støjende rock præget af samspillet mellem Silje Halstensens lyse, klare og kraftige vokal og de næsten konstant, bastant piskende trommer. Herimellem foldede både sfærisk lyse og mere aggressive, forvrægende guitarer sig ud og gjorde konferencierens sammenligning med et navn som Sigur Rós relevant. Især i omkvædene, der ofte havde karakter af små musikalske jordskælv.

Bendiks tekster var på norsk, hvilket faktisk sjældent høres på disse kanter, hvor vi åbenbart har det svært med norske tekster, medmindre det lige er Kaizers Orchestra, Bjørn Eidsvåg eller få andre. (Så er svensk anderledes mere almindeligt). Det gav en personlig dimension til gruppens sange, selvom det var svært at opfatte ordene i livesituationen.

Nogle sange skilte sig ud med temposkift undervejs og/eller brug af elektroniske trommer, hvilket i begge tilfælde var en behagelig ekstra detalje i Bendiks musikalske univers. Et univers, hvor gruppen var bedst, når de holdt lidt igen med deres virkemidler og ikke hengav sig fuldt til støjen, ligesom Silje Halstensens vokal også fungerede bedst, når hun ikke skrålede helt igennem. I disse tilfælde kunne hendes stemme nemlig til tider blive en anelse skinger. Det var dog kun skønhedspletter på en fin koncert, som forhåbentlig har givet bandet et par fans mere på disse kanter.