Kristina Renée: Roskilde Festival, Pavilion Junior

Kristina Renée, Roskilde Festival, Pavilion Junior

Sangerinden og sangskriveren Kristina Renée har haft et formodentlig spændende forår, med optrædener på såvel Spot som NorthSide og nu Roskilde Festival, og i sidste måned udkom hendes debutalbum, "Taming Tigers". Renée var første navn på programmet i Pavilion Junior-teltet på dets sidste dag, og vanen tro blev der her lagt ud i det afdæmpede hjørne.

Kristian Renée havde medbragt et band bestående af guitar, keyboard, trommer, cello og korsangerinde, og især celloens smukt vemodige toner gjorde godt på sættets første, ret afdæmpede sange. Kristina Renées stemme lå langt fremme i lydbilledet, og det var en fornuftig disposition, da hun er en aldeles fremragende sangerinde med en smuk stemme, et stort register, sikkerhed i både top og bund og god sans for timing og fraseringer. Ikke for meget power, ikke for lidt, og med en diskret soulinspiration. Samtidig kunne man også tydeligt høre hendes tekster, hvilket ellers ofte kan være svært i livesituationer. Ikke at Renées tekster nødvendigvis er lyrik i Nobelpris-klassen, men de er lige så gode som så mange andres, og interessant var det at kunne følge med.

Efter tre ret stille sange kom der lidt mere fart over feltet med den forholdsvis udadvendte "Get Up" og dernæst en okay coverversion af Everything But The Girls "Missing", som var blevet udvalgt som covernummer i en online-afstemning. Kristina Renées fortolkning lagde sig temmelig tæt på originalversionen, altså før den blev remixet af Todd Terry og sat op i tempo og house-ficeret. Mere spændende var dog hendes egne numre, eksempelvis den langsomme og groovy "We Know No Pain Tonight" med dyb synth-bas, den hurtige "Faster" og den afsluttende ballade, "The Fall", hvor hendes vokal især skinnede på sidstnævnte.

Apropos vokalen, så var det en fryd at opleve, at Kristina Renée ikke tyede til den efterhånden udbredte uvane (Ellie Goulding, læser du med?) med at dubbe sin egen vokal eller medbringe den på backtrack og bruge det som kor. Renée havde en rigtig korsangerinde med, Julia Fabrin (også kendt fra Shoes For Julia, The Fireflies og som medforfatter til årets danske grand prix-vinder, Emmelie de Forests "Only Teardrops"), og hun gjorde det fremragende med en smuk stemme, der ofte lagde sig tæt op ad Kristina Renées egen.

Ikke alle sange var helt oppe at ringe, men Kristina Renée er et talent ud over det sædvanlige – ikke mindst sangmæssigt. Lur mig, om ikke hun vender tilbage til Roskilde om et år eller to på en af de større scener.