Lower : Roskilde Festival, Pavilion Junior

Lower , Roskilde Festival, Pavilion Junior

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Lower er i stald hos pladeselskabet Escho, og ligheden med det hypede band Iceage stopper ikke her, da begge bands nyder godt af opmærksomheden i den københavnske undergrund, og hvor de også har fremført flere dobbeltkoncerter sammen.

Volumen og ekko
Klokken fire onsdag eftermiddag gæstede Lower (der lige er kommet hjem fra USA-tour) Roskilde Festivals Pavilion Junior-scene. Teltet var halvfyldt, primært med fyre med korslagte arme og halvtomme dåseøl. Der var dømt høj volumen, masser af røgmaskine og ekko på mikrofonen, da forsanger Adrian Toubro og co. kom på scenen. Tolv numre blev det til, fordelt på 45 minutter.

Den første del af sættet var præget af et umiddelbart ret stenet publikum og et band, der ikke helt havde spillet sig varmt. Et par udråb til lydmanden om mere bas og monitor tydede da også på, at der måske ikke havde været lydprøve? Lyden var dog fin - den høje volumen og ekko på mikrofonen gik godt i tråd med drengenes musikalske udtryk, og bandet var fuldendte på den front.

Mere Mayhem, mindre eftermiddagssol
Bandet får spillet sig varmt efter fem numre. Højdepunktet kommer ved 11. sang, der byder cellist og ekstra bas velkommen på scenen. Mere fandenivoldskhed er et kærkomment frisk pust, og publikum liver op. Desværre ved næstsidste nummer, hvilket føles lidt som et afbrudt samleje.

Bandet er kompetent, og genren og stilen er gennemført. Og høj volumen og masser af ekko er også fint, men druknede desværre lidt i det store Roskilde-telt. Så hellere se en dobbeltkoncert med Lower og Iceage på det københavnske spillested Mayhem eller hedengangne Lades Kælder. Men fire store stjerner, og jeg håber på snart at fange Lower på et skummelt spillested med lidt lavere til loftet.