Slipknot : Roskilde Festival, Orange Scene

Slipknot , Roskilde Festival, Orange Scene

Anmeldt af Christian Bækholm | GAFFA

Slipknot har delt metalmiljøet, siden de sparkede ruden ind med debutalbummet "Slipknot" fra 1999. Som bannerførere for nu-metallen parkerer man automatisk tourbussen på øretævernes holdeplads, men Slipknot har som nogle af de eneste fra hybrid-genren formået at holde kursen uden at blive ofre for den udløbsdato, der oftest rammer instant success-bands. For Slipknot er bare det vildere, tungere, fandenivoldske, rasende og kaotiske. Bandets liveshows er udstyrsstykker, der banker ren metalenergi lige ud i aben på publikum, og man kan ikke blive andet end imponeret af de gale amerikanere, der tæsker scenen igennem som Duracell-kaniner fra helvede.

Slagtede publikum
Mange fans – og uskyldige forbipasserende - husker sikkert Slipknots absolut godkendte koncert på Roskilde Festival i 2009, hvor forsanger Corey Taylors eminente crowd-control nåede hidtil usete højder herhjemme. I aften gentog seancen sig, hvor menneskehavet foran scenen fik blæst fadbamsen ud i ansigtet med et velvalgt sæt fra bandets fire album. Kort sagt: Orange Scenen kom i skammekrogen med Slipknots B-films-horrormasker ført an af Leathersfaces' bror, der kyndigt slagtede publikum med sine insisterende riffs.

Nævnerne lynede
"How the fuck are you doing tonight motherfuckers" skreg forsanger Corey Taylor ud over den godt pakkede dyreskueplads. Spørgsmålet var retorisk, for pladsen kogte allerede. Moshpits dukkede op overalt, og øl og vand fløj gennem luften, som var det nytårsaften på Rådhuspladsen. Ekstra intenst blev, da Craig "133" Jones (turntables), crowdsurfede, og vagterne forvekslede ham med en publikummer. Lad os håbe, at alle beholdt deres tænder i den situation. "The Heretic Anthem" fra eminente "Iowa" satte turboen på Orange, og derefter, var der ingen vej tilbage.

Publikum vandt
Ja, Slipknot er for meget, og ja, det er også helt ufatteligt over-the-top amerikansk og overstyret. Men Slipknot er også ligesom en Hollywood blockbuster på det store lærred. De skal opleves i bredformat med et kæmpeanlæg, og så skal man glemme sine fine fornemmelser, og lade sig rive med af klicheerne. Dem, der lykkedes med det foran Orange Scene i aften, vandt stort.