Animal Collective: Roskilde Festival, Arena

Animal Collective, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

På Arena lige før midnat torsdag kunne man få sig en på opleveren ud over det sædvanlige i selskab med Animal Collective. I en syret scenografi udformet som en mund med tænder og mangefarvede oppustelige figurer, der var formet som dragehaler var der dækket op til en koncert, der vel bedst kan beskrives som lyden af Beach Boys morphet ind i et Pitchfork-univers.

Traditionelle sangstrukturer er ukendt land for de fire kollektivister, Avey Tare, Panda Bear, Geologist og Deakin. Til gengæld kører der som regel altid dusinvis forskellige trommerytmer, lydsamples og og forvrængede vokaler oven i hinanden. Vers og omkvæd er ikke lige deres ting.

Opstillingen på Arena var også med til at understrege, at Animal Collective ikke er noget traditionelt orkester, men snarere et kollektiv uden stjerner. De fire bandmedlemmer var placeret i hvert sit hjørne, mens scenens midte helt bevidst var tom. Ingen forsanger i front. De vokale opgaver var uddelegeret til Avey Tare, Panda Bear og Deakin, dog primært førstnævnte.

Fra første færd i "Moonjock" lod det lettere introverte band musikken tale. Ingen unødvendig slesk tale til publikum. De eneste sætninger, der blev ytret var "How is everybody doing? Thanks for coming here" midtvejs i koncerten. Så var det ellers tilbage til musikken, hvor bandet diskede op med deres eksplosive blanding af indie- og artrock, og bombarderede alle sanser med lyde fra alle retninger. Der blev som sagt ikke leflet unødvendigt for publikum, som dog blev trakteret med Animal Collective-klassikere som "Peacebone", "My Girls" og "Brother Sport" af inden det hele sluttede med "The Purple Bottle", hvor Avey Tare fik forskrækket flere blandt publikum med sine primalskrig. En forholdsvis vild aften med det dyriske kollektiv, der dog ikke fik svunget koncerten op på allerhøjeste niveau.