Cee Lo Green : Nibe Festival

Cee Lo Green , Nibe Festival

Cee Lo Green : Nibe Festival

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Nærmest storladent og til dels prætentiøst indleder en video på storskærm koncerten med et 007-tema, hvor Ladykiller'en fortæller, han har et "licence to kill". Men det prætentiøse forsvinder, da han dukker op på scenen og sætter godt gang i festen med en herlig velkomst efterfulgt af "Bigger City, Bright Lights". Det starter så godt. Og han holder stemningen høj under hele nummeret, hvor hans fire veldrejede og smidige dansere vrider deres kroppe, mens backingbandet følger godt med.

Han glæder så mig og andre gamle tudser, da han giver sit bud på en kort udgave af INXS' "Need You Tonight". Også selvom han ikke har samme sexede stemme eller karisma som Michael Hutchence.

Synergi med publikum

"Hvis jeg giver jer al min energi, vil I så give mig al jeres energi?" spørger Cee Lo, der vitterligt strutter af energi. Og publikum er med. "Then let's dance", proklamerer The Soul Machine og sætter gang i sin version af Bowies "Let's Dance" – i fuld længde.

Den tilgængelighed, han talte om under GAFFAs interview (læs GAFFA.dk mandag), kommer tydeligt til udtryk under hele koncerten. Det er dejligt og befriende. Her er ingen nykker. Der var dog lige et lille sammenstød med en Nibe-gæst, der råbte "Shut up and sing" og en mikrofon, der drillede, men ellers var han glad og skålede med publikum et par gange. Cee Lo var kommet for at feste. For at lave en fest. Og pyt med, at han velsignede "Copenhagen, Denmark". De fleste amerikanere tror jo alligevel, at Danmark er hovedstaden i Sverige.

Selv under de mindre kendte numre får han publikum med. Han forekommer rar og beskeden – måske ligefrem desperat efter anerkendelse. Men apropos, så både erkender og anerkender han, at der er folk, der måske ikke kender ham. Han siger, at han dog vil gøre sit ypperste for at underholde alle. "I am at your service", siger han og fortsætter med den afdæmpede "Fool for You", mens danserne nu viser huden på deres baller frem. Ikke dumt.

Mere hud måske

Det blev dog kun bedre, da soulmaskinen fremførte Pussycat Dolls-hittet "Don't Cha", som han jo har skrevet til missepigerne. Nu var danserne iført guldtoppe, og så voldtog de ellers hver deres blå plaststol til fryd for Nibes mandlige gæster. Inden "Wallflower" opfordrer han så de kvindelige gæster til at blotte deres bryster. Han lover, at han så vil blotte sine bryster. Jo, han har masser af humor og selvironi, som påstået i førnævnte interview.

Som altid på Hestepladsen er højre side af scenen pakket, mens venstre side er pivåben. Praktisk for en anmelder, men det skaber lidt ubalance i stemningen. Cee Lo gør dog virkelig sit for at få alle med. Han bliver også ved med at efterspørge energi. Han afbryde endda sin trommeslager i starten på noget, der lyder som et sløvt nummer. Han vil have noget med mere gang i. Og så får vi "Satisfied", der får det hithungrende publikum med, selvom det måske ikke just er et stort hit. Det er dog festligt nok til at få alle, også til venstre for scenen, til at klappe i takt.

Da han giver os "Cry Baby" virker Cee Lo noget forpustet og træt. Måske demotiveret? Han prøver at live sagerne op med lidt fra Gnarls Barkley-bagkataloget. Først med "Smiley Faces". Men inden "Crazy" var der rock'n'roll til folket a la Cee Lo Green. Og når jeg skriver "a la", så er det fordi, han ikke er "rock´n´roll". Han har ikke en rockstemme. Alligevel slipper han udmærket fra det – især når han går et par oktaver ned.

Og så går han "Crazy". Kaster med vandflasker og banker på bagtæppet og løber backstage. Publikum råber ham dog tilbage, og så giver han dem netop "Crazy". Han fletter tilmed til lidt Moby/Vera Hall ind med "Natural Blues/Trouble So Hard". Men nummeret har ikke den ønskede effekt. Faktisk forekommer det lidt tyndt, og det er svært at høre, hvad han synger. Og det er ikke første gang under koncerten.

Han stopper på toppen med "Fuck You", der forventeligt fik den bedste modtagelse af Nibenitterne. Sidstnævnte fik dog Cee Lo til at give et sidste nummer, som de kunne gå ud og feste videre på. Det blev "I Want You", hvorefter han forlod scenen til tonerne af koncertens første nummer "Bigger City, Bright Lights".

Soulmaskinen gav sit hjerte. Han gjorde nærmest alt for at folk med. Men selvom han er en headliner og et stort, internationalt navn, så er hans bagkatalog ikke stærkt nok til det "sing-a-long"-hungrende Nibe-publikum. Cee Lo performede til fem stjerner, men lydproblemerne trækker ned. Det gør en stor del af publikum også. Jeg vil give fire og en kvart stjerne, men ender altså på fire.