Fidlar: Roskilde Festival, Pavilion

Fidlar, Roskilde Festival, Pavilion

Fidlar: Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

"I drink cheap beer, so what? Fuck you", gjaldede sanger og guitarist Zac Carper på åbneren Cheap Beer ud mod den lille dedikerede fanskare, som var mødt frem til en tur gennem Fidlars fremstormende punkmaskine. Den amerikanske kvartet skulle vise sig, som koncerten skred frem, at være den perfekte vitaminindsprøjtning til tømmermændene denne søndag eftermiddag på Pavilion. Akkurat som at tage en reparationsbajer.

Bandets navn er synonym med et skateboardmantra, "Fuck It Dog, Life's A Risk" og del af bandets livsfilosofi. Hellere feste end at spilde tiden på at kede sig ihjel. Bandet gjorde dog også kort proces med en stribe numre med en gennemsnitlig spilletid på lidt over to minutter. Det var den absolut perfekte timing, når man spiller skatepunk, der hverken har opfundet den dybe tallerken eller tilføjer noget nyt til en fortærsket genre.

Fidlar var umanerligt velspillende og formåede at sparke deres sange effektivt ud over scenekanten med en stor portion charme. Spidsfindigt legede gruppen sig gennem No Ass og Max Can't Surf med deres riffhuggende guitarattack og enormt fængede omkvæd, der henrykkede fra første strofe. På Awkward blev det lidt tungere skyts kørt i stilling med et massivt drive, mens Zac Carper som en krydsning mellem Brian Johnson (AC/DC) og Noddy Holder (Slade) skreg sig gennem Cocaine, hvor guitarist Elvis Kuehn fyldte lydbilledet ud med sit fantastiske guitardrive.

Elvis og Max Kuehn på henholdsvis guitar og trommer er for øvrigt sønner af Gregh Kuehn fra punklegenderne T.S.O.L. Æblet falder ikke langt fra stammen, og det høres. Fidlar har som band ikke fundet den hellige gral; NOFX, Offspring og Sum 41 høres hele vejen igennem. Men hvad gør det, når man som band har en charme, der er uovertruffen og forstår at skrive nogle uimodståelige og mindeværdige omkvæd. Stor ros også til Roskildes egen lydmand for lydstyrken, der ramte en lige i mellemgulvet.