Yoko Ono
Agern

Yoko Ono: Agern

Bog / Lemuel Books
Udgivelse D. 12.07.2013
Espen Strunk

"Ikon eller klaphat?" spurgte en skribent for det glittede magasin Alt for Damerne for nylig - i anledning af Yoko Onos nye bogudgivelse, som nu foreligger på dansk. En læser svarede fluks KLAPHAT nede i kommentarfeltet, hvilket nu nok er lidt af en (fornærmende) forenkling - men på glimrende vis illustrerer, hvordan den i dag 80-årige kunstner stadig deler vandene.

"Agern" er i realiteten en samlet udgivelse af et webbaseret projekt fra 1996-97, hvor Ono hver dag i hundrede dage postede en simpel, poetisk instruktion, der afkrævede direkte stillingtagen af modtageren. Netop det sidste kan vel i en vis forstand siges at være en rød tråd gennem livsværket, og Ono berørte noget centralt, da hun i forbindelse med udgivelsen udtalte at "Jeg rejser i en tidsmaskine tilbage til de gamle greb! Fedt!"

"Agern" trækker nemlig tråde direkte tilbage til tressernes "Grapefruit" - værket, som i sin tid fangede den senere gemal John Lennons interesse, da han kravlede op ad stigen i galleriet, kiggede i forstørrelsesglasset og fandt ordet "Ja" - altsammen selvfølgelig foreviget på film til eftertiden.

Rent sted

Det var avantgarde dengang - og det er "Agern" vel også i en eller anden forstand. Men det er samtidig præget af en Zen-agtig simplicitet, som gør det til et direkte tilgængeligt og slet ikke uinspirerende værk at gå på opdagelse i.

Rent grafisk og visuelt inviteres man inden for af Onos enigmatiske priktegninger og et helt enkelt layout, og der er ingen fingre at sætte på oversættelsen - i øvrigt modsat den John Lennon-bog, som udkommer simultant (og med samme oversætter) på det lille forlag Lemuel Books, som til daglig gør sig i titler som "Englen i dig", "Livet i din hånd" (om håndlæsning) og "levende visdom - esoterisk spiritualitet".

Der kan vi for min skyld godt begynde at tale om klaphatte. I forhold til "Agern" er spørgsmålet imidlertid snarere, om man kan finde sig selv i at forholde sig til tekster som "Find et sted hvor du har det rart. Hold stedet rent. Tænk på stedet, når du er væk" eller "Himlen findes ikke kun over vores hoveder. Den fortsætter hele vejen ned til jorden. Hver gang vi løfter en fod fra jorden, går vi i himlen." Prøv engang at give det et forsøg.

Yoko Ono: Agern. Lemuel Books, 216 sider, illustreret. Vejl. pris 199 kroner.