Lukas Graham : Grøn Koncert, Kolding

Lukas Graham , Grøn Koncert, Kolding

Lukas Graham : Grøn Koncert, Kolding

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Lukas Graham er første navn på Grøn Scene denne åbningsdag i Kolding. Scenen er i klædt old-school soul-look med mørkerødt velour som bagtæppe, og midt på scenen på et forhøjet podie står et lysende grønt trommesæt, lavet specielt til anledningen. Graham indtager scenen til højlydt pigejubel iført Christiania-trøje med sit kælenavn "The Duke" bagpå. Intronummeret består af hertugen selv på vokal kun tilsat klaver fra Daugaard på et træflygel, hvor Graham endnu engang beviser sit vokalmæssige talent fra første tone.

Andet nummer er "Don't Hurt Me This Way", hvor resten af bandet – LoveStick på trommer, Mr. Magnum på bas og tre blæsere i form af the Rusty Trombones – starter en funky fest. Lyden er eminent, særligt trommerne står helt knivskarpe i lydbilledet, og blæsersektionen giver et ekstra pift til Grahams velkomponerede numre. Drengene virker overordentligt tændte, og særligt bassisten og Graham piler rundt på scenen i et tempo, der burde tage pusten fra de fleste. Men stadigvæk sidder Grahams fraseringer lige i skabet.

Da fjerde nummer, "Criminal Mind", sættes i gang, synger publikum ivrigt med, og pigerne hviner lystigt, da Lukas smider trøjen og synger videre i sin efterhånden obligatoriske uniform: den hvide wifebeater. Sjette nummer er "Ordinary Things", som Graham præsenterer kækt med ordene: "Remember girls, we only call you bitches because we didn't know your names individually". Og det ser det kvindelige publikum overhovedet ikke ud til at have noget imod. Tværtimod skråler de med.

De her fire unge knægte, de spiller altså røven ud af bukserne, og det er tydeligt at høre, at de har over 170 koncerter sammen på samvittigheden. Drengene tager især kegler under "Only One?!", hvor Graham imponerer med en perfekt pitchet falset i omkvædet, og LoveStick leverer en forrygende trommesolo. Koncerten afsluttes naturligvis med kæmpehittet "Drunk in the Morning", der i sin tid for alvor banede vejen for navnet Lukas Graham, og publikum kvitterer med sang og dans til den helt store guldmedalje. Alt i alt en fornem, festlig start på årets Grøn Koncert.