Courtney Love: The Commedore Ball Room, Vancouver

Courtney Love, The Commedore Ball Room, Vancouver

Anmeldt af Rune-Leander Mikkelsen | GAFFA

Tilbage i 2010 havde jeg fornøjelsen af at tilbringe en dag i selskab med Courtney Love i Seattle. Lad os bare konkludere, at det var en interessant dag, jeg sent vil glemme. Dengang tournerede hun med sit gendannede band Hole efter udgivelsen af "Nobody's Daughter" (2010). Der var gang i Courtney Love-cirkusset tilbage i 2010; tour, nyt album og kampen mod tidligere Hole-guitarist Eric Erlandson i det californiske retssystem, om rettighederne til overhovedet at kunne gendanne det Hole, hun allerede var på turné med. Kort tid efter mit møde med Ms. Love i Seattle blev store dele af hendes tour aflyst, og hun forsvandt, som så ofte før, fra spotlightet, lige så hurtigt, som hun var vendt tilbage.

De sidste par år har hun, med store succes, haft fokus på sin maleriudstilling med titlen: "And She's Not Even Pretty" - tegninger og malerier af hende, akkompagneret af egne digte.

I oktober sidste år kom hun så ud af sin hule igen, klar til endnu engang at tage kampen op mod den amerikanske presse, der elsker at hade hende. Hun udtalte til Rolling Stone Magazine, at hun nu ville turnere under eget navn, men spille Hole-sange. Tidligere i år var hun så pludselig at finde i duet med Michael Stipe på Hall Willners "Son of Rogue's Gallery: Pirate Ballads, Sea Songs & Chanteys"(2013) og kunne efterfølgende meddele, at otte numre lå færdige til et nyt soloalbum, der havde fået titlen "Died Blonde". En minitour i Nordamerika blev stablet på benene – og udsolgt indenfor de første 48 timer. Mandag aften stod Courtney Love så på scenen i Vancouver, klar til at gøre det, hun altid har været bedst til: At kæmpe med alle odds imod sig.

Fokus på vokalen

Bandet gør deres intro på scene til cirkusmusik og lægger hårdt fra land med "Plump" fra "Live Through This" (1994) albummet. Aftenens hovedperson er klædt i stramt, sort læder fra top til tå. Hun er flankeret af sit nye sidekick, der kom til i 2009, briten Micko Larkin på guitar. Loves stemme fejler ikke noget, der skriges igennem på "Skinny Little Bitch" fra 2010 udgivelsen – et track, der leveres noget mere punket denne aften, end versionen på albummet. Fleetwood Mac-nummeret "Gold Dust Woman", fra bandets legendariske "Rumours"-album (1976) følger efter. Courtney Love har medbragt hele tre guitarister på denne tour, hvilket betyder, at hun kan give sin røde Rickenbacker en pause det meste af koncerten. Et glimrende træk, da hun så kan koncentrere sig 100 % om sang og performance.

Tak herfra

Under "Violet" bides der roser i stykker, som smides ud til publikum – meget symbolsk for en sang, der handler om hendes brud med Billy Corgan tilbage i 1990. Vi ledes igennem hendes oplevelse af Cobains sidste afvænningsforsøg inden hans død, via "Malibu" fra det fremragende "Live Through This" (1994) album, citater fra Dantes og Shakespeare i "Celebrity Skin" fra samme album, mens Ms. Love hænger over mikrofonstativet i bedste Johnny Rotten-stil. Der bliver sagt "fuck" og kæderøget på scenen i en uendelighed, så alt er, som det skal være. Et par gange undervejs råber Love på tequila, som bliver bragt ud på scenen til hende. Som altid får Axl Rose et par bemærkninger med undervejs, ligesom han ofte stikker et par svinske bemærkninger ud til hende, når han spiller live.

Det udsolgte Commedore Ballroom i Vancouver er på den anden ende, og publikum overdøver Courtney, når de synger med på "Doll Parts" og "Miss World". Under denne Nordamerikanske minitour, der startede i Philadelphia for en måned siden, har bandet flere gange spillet Buffy Saint-Marie-coveret "Cod'ine"desværre er dette ikke på menuen denne aften, som er den sidste aften på touren."When the fire goes out you better learn to fake", synger aftenens hovedperson under "Reasons to be Beautiful". Og der skal lyde en tak herfra til hende for, at hun aldrig har faket noget som helst; hadet mere end elsket har hun altid fortsat med at være Courtney Love – og i en tid, hvor der faktisk ingen rocksangerinder er tilbage, og hvor det meste drukner i diva, glimmer og sing-back, leverede Courtney Love en rockkoncert, en magtmanifestation af de store, denne aften i Vancouver – tak for det!

Tidligere i år solgte Ms. Love rettighederne til 25 procent af Nirvana-bagkataloget, lod Jay-Z benytte strofer fra "Smells like Teen Spirit" på hans seneste udgivelse og åbnede op for, at der kan komme en film om Kurt Cobain. Det ser ud til, at hun for alvor bevæger sig fremad, hvilket lover godt for det nye album, der er undervejs. Måske albummet når at se dagens lys, inden hendes selvbiografi kommer på gaden i november, hvem ved – men efter aftenens koncert håber jeg, at hun er tilbage for at blive denne gang.