Ponyblod : Fat Cat Stage, Vanguard Music Festival

Ponyblod , Fat Cat Stage, Vanguard Music Festival

Anmeldt af Zenia Menzer | GAFFA

Den danske hiphop-duo Ponyblod, bestående af Khal Allan og Tue Track (sidstnævnte også kendt fra Malk de Koijn), åbnede lørdagen på Vanguard Festival med titelnummeret fra deres nyligt udsendte debutalbum "Ponyblod", som også udgør det første nummer på pladen. Det var egentlig en solid åbner fra et band, der stadig er i gang med at tage de spæde skridt i deres historie, og der blev fra starten lagt ud med et godt flow og et stabilt beat.

Det stod dog hurtigt klart, at den sløvhed, der måske var at ane under opstartsnummeret, forfulgte en stor del af den samlede optræden, hvilket for eksempel var at spore under numre som "Bummelum", "Ornitolog" og "Se Os Nu", der trods drilagtige beats og veldrejede rytmer ikke rejste sig til et særligt interessant plan.

Selvom duoen kom lidt sløvt fra start, var der dog også veloplagthed blandet i koncerten, specielt når Tue Track sneg sig frem fra sin mikserpult, hvilket blandt andet skete under "Dårlig Kode". Samspillet mellem Allan og Track understregede hvor vellykket, Ponyblod egentlig er, og tilstedeværelsen af begge skabte en dynamik på scenen, der strakte sig til ud over scenekanten og fik det til at rykke i de tidligt fremmødte på festivalen.

Førstesinglen, "Med Måde", fik publikum til at rejse sig yderligere, da den godt halvvejs gennem den 30 minutter lange koncert blev slynget af sted. Sangen vækkede en genkendelsesglæde ved publikum, som ingen af de andre numre helt formåede, og dermed blev "Med Måde" tungtvejende på sætlisten. Det var da også her, Ponyblod viste sig fra en mere veloplagt side, da de rystede mængden under teltdugen i gang. "Kra Kra" var endnu et vellykket nummer, der lod de to bandmedlemmer og gæstevokalen Eaggerman fylde scenen med bevægelse og luften med anklager, da den spydige lyrik flød ud over scenekanten: "Hvor får du det fra?/Hvem er det, du holder for nar?". Lyrik som denne er med til at demonstrere fundamentet i Ponyblods lyrik, som tilfører deres musik spidse albuer og en forfriskende nerve.

Det friske flow, der flød fra specielt "Med Måde" og "Kra Kra", var desværre ikke at spore gennem så store dele af koncerten, der flere steder var præget af en form for monotoni, der nærmest truede med at få det hele til at gå i stå. Man kan argumentere for, at de træge rytmer er en del af den kontrakt, man som lytter underskriver, når man hører Ponyblod, fordi det er det grundlag, deres musik er bygget på. Der var imidlertid for meget passivitet at spore under koncerten, hvilket blev reflekteret i mængden, der ikke kom op på tæerne mere end et par gange.

Generelt for hele koncerten var, at der blev leveret numre, der var en hiphop-scene værdig, men også sange, der ikke formåede at fænge tilstrækkeligt. Den lidt vage publikumskontakt lagt oveni nåede koncerten ikke mere end middelmådige højder, og man kunne godt håbe på lidt mere pony for pengene.