Agnes Obel
Aventine

Agnes Obel: Aventine

Album / Target Distribution
Udgivelse D. 30.09.2013
Pelle Sonne Lohmann

Der var næppe mange, der havde forventet, at ganske vist talentfulde Agnes Obel ville få så massivt et gennembrud, som det ikke desto mindre var tilfældet, da den i Berlin bosatte dansker i 2010 albumdebuterede med Philharmonics. Kvindens klaverballader var imidlertid gjort af et stof, der appellerede til den brede befolkning i ikke bare Danmark, men også i Frankrig og Belgien, hvor der solgtes til platin. Fem Danish Music Awards blev det til ved uddelingen i 2011, og siden har Obel trakteret sit publikum med generøse mængder koncerter.

Nu er tiden kommet til album nummer to, og det er selvfølgelig en begivenhed - undertegnede har været spændt på at høre, hvordan der skulle følges op på det gennembrud, som med sit svimlende omfang må have forbløffet kunstneren selv. Snart står det klart, at Obel i vid udstrækning har valgt at fastholde udtrykket fra etteren - atter udgør kvindens sart drømmende og vemodigt længselsfulde stemme og skiftevis lifligt og eftertænksomt nuancerede klaverspil løjernes afgørende centrum, hvorfra der dog er flere udstikkere end tidligere.

Allieret med Mika Posen på violin og viola, Anne Müller på cello og Robert Kondorossi på guitar har Obel sat sig for at udforske mulighederne i at lade disse strengeinstrumenter komme til fadet - trækket har den effekt, at kvindens musikalske univers har fået en anden tyngde og fylde, som bestemt både klæder og løfter det samlede udtryk. Aventine cementerer snildt Obels status som en klaverballade-mager af rang, og det er kun glimrende med tilføjelser til visionen.