Rammstein : Wacken Open Air, Wacken

Rammstein , Wacken Open Air, Wacken

Rammstein : Wacken Open Air, Wacken

Anmeldt af Daniel Pilgaard | GAFFA

Arkivfoto

Det har i årevis været en drøm for Wacken-festivalens ledelse at kunne præsentere de nationale helte i Rammstein på plakaten. I år gik drømmen så i opfyldelse. Tysklands største metalband var årets hovednavn på Tysklands – og verdens – største metalfestival. Forventningerne til koncerten var selvsagt enorme. Ikke mindst fordi festivalens hovedscene hele torsdagen var reserveret til kun at forberede Rammsteins show.

At der var tale om en ekstraordinær begivenhed i festivalens historie stod såmænd også klart, da cirka hele festivalens 75.000 publikummer stod parate og fyldte hele festivalpladsens område ud klokken 22.30 torsdag aften.

Inferno af fyrværkeri
Scenens fortæppe var ikke engang faldet ned, da de første raketter skød i luften og lyste den mørke himmel op med bulder og brag.

Tæppet faldt til jorden, og Rammsteins sorte og bizarre humor var som altid i centrum fra starten af. Raketter eksploderede i takt med slagene på trommerne, der satte "Ich tu dir weh" i gang. Den karismatiske frontmand Till Lindemann blev hejst svævende ned oppe fra scenen og var opsigtvækkende iført en lyserød plysset pels og havde afbleget sit hår.

Man fornemmede straks, hvad det vil sige at opleve Rammstein på hjemmebane, da det euforiske publikum begyndte at skråle med på de tyske gloser. Lyden sad gennem koncerten lige i skabet med et perfekt mix, hvor volumen var så højt skruet op, at selv publikummet helt bagerst blev blæst omkuld.

Velkendte stunts
Det var som at overvære det tyske landshold spille på det nationale stadion Allianz Arena - bare med ild i spillerne. For naturligvis blev der ikke sparet på flammerne, der konstant blussede op under det spektakulære show. Vanen tro iførte Lindemann og to andre i bandet sig ansigtsmasker, der stod spyende flammer ud af under "Feuer Frei".  Sådan fortsatte koncerten med flere af Rammsteins velkendte og drabelige stunts. Till Lindemann bragte den store gryde i kog med flammekasteren under "Meil Teil", der handler om kannibalen Armin Meiwes, som i 2001 åd sin elskers lem, hvilket offeret frivilligt var gået med til. Under nummeret er Lindemann iført et blodigt forklæde, og hans mikrofon er spændt fast på en gigantisk slagterkniv.

Provokerede med schlager-sanger
Præcis den slags udskejelser på scenen har gjort Rammstein både elsket og forhadt i hjemlandet. Under "Sonne" blev der fyret mere af den slags provokerende benzin på bålet, da Tyskland mest kendte schlager-sanger Heino troppede op og medvirkede på nummeret. Den 74-årige blonde Heino har ofte været i vælten i de tyske medier og er blevet beskyldt for at være nazi-sympatisør. Samme beskydninger, som Rammstein selv så ofte og uden god grund har lagt ører til. Så provokationen ved at hive Heino på scenen var unægtelig nok endnu en strakt langfinger fra Lindemann og bandet rettet mod det fornærmede og konservative Tyskland. For festivalens mange udlændinge gav optrinnet dog næppe meget mening.

Tiltrængt med frisk blod
Det gjorde de velkendte mange hits til gengæld. Fra '"Du Hast" over "Ich Will" til "Pussy", der efter knap to timer lukkede og slukkede den gennemførte koncert. Både "Engel" og "Amerika" blev udeladt, men festivalen fik den store begivenhed, som den havde drømt om i alle disse år.

Alligevel stod man tilbage med følelsen af deja vu. Det er fire år siden, Rammstein sidst har sendt nyt materiale på gaden, og selv om det flotte teatralske show stadig imponerer, så trænger tyskerne til at byde publikum på noget frisk blod, hvis ikke deres koncerter skal ende i de rene klichéer.