Avicii : Bøgescenerne, Smukfest

Avicii , Bøgescenerne, Smukfest

Avicii : Bøgescenerne, Smukfest

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Den unge svenske dj - med det borgerlige navn Tim Bergling - var sat til at underholde Smukfests publikum torsdag nat. Men selvom manden er placeret helt i toppen over DJ Magazines liste over verdens bedste dj's, så skuffede han fælt. Jeg har faktisk enormt svært ved at skrive denne anmeldelse, da jeg ærlig talt ikke helt ved, hvad det er, jeg skal anmelde?

Avicii startede ud bag sin pult med sit eget nummer "I Could Be The One" efterfulgt af konfettikanoner, der sprøjtede lystigt ud over publikum. Herfra blev det så et rent show-off af hits. Der var bare ét problem; de var alle lavet, produceret og skrevet af alle andre end Avicii selv. Eksempelvis fik vi både numre med Macklemore & Lewis, 666 og C2C med deres seneste hit "Down The Road". Også kollegaerne fra Swedish House Mafia og Calvin Harris kom under kærlig behandling med henholdsvis "Don't You Worry Child" og "Sweet Nothing". Men selvom publikum kogte, og knæklysene flød over pladsen, så virkede det altså mildest talt en smule tamt. Udover at musikken var højere, og stroposkoplyset skarpere, kunne man i princippet bare have hørt en lignende playliste nede i sin lejr.

Manden formåede at skabe en kæmpe fest – bevares – og mine fødder stod da bestemt ikke stille hele showet igennem. Så måske forventer jeg simpelthen for meget, når jeg regner med, at en koncert – uanset genre og kunstner – byder på eget og originalt materiale? Det håber jeg ikke. Jeg er godt klar over, at hans første rigtige album først udkommer til september, og Avicii leverede bestemt det, han var blevet bestilt til; at skabe en kæmpe fest for Skanderborgs publikum. Jeg ved bare ikke, hvordan man så skal anmelde en koncert, hvor artisten trykker play og spiller andres numre?

Avicii lukkede naturligvis sit sæt af med monsterhittet "Levels", dog overraskende nok i en meget kort version, ovenstående taget i betragtning, og gik direkte videre til sin nyeste single "Wake Me Up", der for alvor fik publikum i gear. Igen valgte han dog at slutte af med et "cover" i form af Cassius' "My Feelings For You", hvilket måske egentlig opsummerede koncertens helhed ganske fint. Hvis man da kan tale om en koncert?

Aviciis show var helt sikkert en smagssag mellem folk, og jeg bliver muligvis dømt ned af de resterende koncertgængere. Derfor er stjernerne givet for festen som samlingspunkt – resten mener jeg, ærlig talt, ikke rigtigt kan anmeldes.